Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) Sejarah Tahun 4

RANCANGAN TAHUNAN SEJARAH TAHUN 4 – ( 30 MINIT )

Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan



1





1.1  Pengertian sejarah dan kemahiran   sejarah
1.1.1 Menyatakan pengertian sejarah dan sumber sejarah.
1.1.2 Mengenal pasti konsep masa silam dan ruang berdasarkan  garis masa dan kronologi.
K.1.1.7. Menyatakan kepentingan pengurusan masa dalam kehidupan harian.


1.1.3  Mengenalpasti peristiwa mengikut garis masa.
K.1.1.8. Menyatakan kehidupan masyarakat masa lalu dan kesinambungan dengan masa kini.








2

1.1.4  Menyatakan tinggalan sejarah yang terdapat di muzium dan tempat bersejarah.
K.1.1.8. Menyatakan kehidupan masyarakat masa lalu dan kesinambungan dengan masa kini.



1.1.5 Menjelaskan sebab dan akibat dalam peristiwa sejarah.
1.1.6 Menyatakan kepentingan sejarah dalam kehidupan.
k.1.1.9 Menjelaskan kepentingan menghargai warisan bangsa bagi melahirkan jati diri.




Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan





3










1.2  Pengertian diri dan keluarga
1.2.1 Menyatakan biodata diri
1.2.2 Mengenal pasti salasilah keluarga
K.1.2.7 Menyatakan adab yang perlu diamalkan dalam sesebuah keluarga.


1.2.3 Menyatakan pengertian keluarga asas.
1.2.4 Mengenal pasti gelaran anggota keluarga.
K.1.2.8 Menyatakan kepentingan penggunaan gelaran dalam institusi keluarga.
K.1.2.9 Menyatakan keistimewaan mewujudkan keluarga asas.







4
1.2.5 Menjelaskan perkembangan diri dan keluarga mengikut garis masa.
K.1.2.8 Menyatakan kepentingan penggunaan gelaran dalam institusi keluarga.


1.2.6 Menyatakan peristiwa bersejarah dalam keluarga.
K.1.2.7 Menyatakan adab yang perlu diamalkan dalam sesebuah keluarga.
K.1.2.8 Menyatakan kepentingan penggunaan gelaran dalam institusi keluarga.




5

TAHUN BARU CINA



Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan




6




1.3  Sejarah Sekolah


1.3.1 Menyatakan nama dan alamat sekolah dengan lengkap.
1.3.2 Mengenal pasti lokasi sekolah.
K.1.3.7 Menjelaskan tanggungjawab diri sebagai warga sekolah.


1.3.3 Menceritakan sejarah penubuhan sekolah.
K.1.3.8 Mengenal pasti usaha-usaha untuk mengekalkan kebersihan dan keindahan sekolah.




7

1.3.4 Menyatakan cogan kata, visi dan misi sekolah
K.1.3.7 Menjelaskan tanggungjawab diri sebagai warga sekolah.
K.1.3.8 Mengenal pasti usaha-usaha untuk mengekalkan kebersihan dan keindahan sekolah.


1.3.5 Menyatakan maksud warna dan simbol pada lencana dan bendera sekolah.
K.1.3.9 Menyatakan sekolah sebagai sesebuah institusi     pendidikan yang perlu dibanggakan.





8



1.3.6 Menyatakan struktur organisasi pentadbiran
K.1.3.9 Menyatakan sekolah sebagai sesebuah institusi     pendidikan yang perlu dibanggakan.








Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan

8





1.4  Kawasan tempat tinggal murid


1.4.1 Menyatakan alamat tempat tinggal dengan lengkap.
1.4.2 Menyatakan lokasi tempat tinggal.
K 1.4.9 Menyatakan sejarah tempat tinggal sebagai perkara yang perlu dihargai.





9



1.4.3 Menyatakan sejarah tempat tinggal.
K 1.4.9 Menyatakan sejarah tempat tinggal sebagai perkara yang perlu dihargai.


1.4.4  Menyatakan bentuk muka bumi kawasan tempat tinggal.
1.4.5 Menyatakan keistimewaan kawasan setempat.
K.1.4.7 Menyatakan tanggungjawab menjaga kemudahan awam di kawasan setempat.








10


1.4.4  Menyatakan bentuk muka bumi kawasan tempat tinggal.
1.4.5 Menyatakan keistimewaan kawasan setempat.
K.1.4.7 Menyatakan tanggungjawab menjaga kemudahan awam di kawasan setempat.


1.4.6 Menjelaskan tokoh kebanggaan setempat. 
K.1.4.8 Menyatakan kepentingan mengindahkan persekitaran tempat tinggal.
K1.4.9 Menyatakan sejarah tempat tinggal sebagai perkara yang perlu dihargai.




Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan



11














2.1  Zaman Air Batu
2.1.1 Menyatakan maksud Zaman Air Batu.
2.1.2 Menyatakan perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu.
K 2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
K 2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan harian.


2.1.2 Menyatakan perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu.
K 2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
K 2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan harian.







12
2.1.1 Menyatakan maksud Zaman Air Batu.
2.1.2 Menyatakan perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu.
K 2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
K 2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan harian.


2.1.2 Menyatakan perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu.
K 2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
K 2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan harian.





Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan

13

CUTI  PERTENGAHAN PENGGAL  1




14



2.1  Zaman Air Batu
2.1.3 Menamakan benua dan lautan di dunia selepas pencairan air batu.
K 2.1.5 Menyatakan sikap yang perlu diamalkan dalam menjaga alam sekitar.


2.1.3 Menamakan benua dan lautan di dunia selepas pencairan air batu.
K 2.1.5 Menyatakan sikap yang perlu diamalkan dalam menjaga alam sekitar.





15
2.1.3 Menamakan benua dan lautan di dunia selepas pencairan air batu.
K2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan harian


2.1.3 Menamakan benua dan lautan di dunia selepas pencairan air batu.
K2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan harian




16





3.1  Kehidupan manusia prasejarah
3.1.1 Menyatakan maksud  prasejarah. 
3.1.2 Menyatakan lokasi  prasejarah.
K 3.1.7 Menyatakan persediaan untuk menghadapi perubahan persekitaran


3.1.1 Menyatakan maksud  prasejarah. 
3.1.2 Menyatakan lokasi  prasejarah.
K 3.1.7 Menyatakan persediaan untuk menghadapi perubahan persekitaran


Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan


17


3.1  Kehidupan manusia prasejarah
3.1.3 Menyatakan kegiatan masyarakat prasejarah.
K 3.1.8 Menyatakan sikap manusia prasejarah yang perlu dicontohi.


3.1.3 Menyatakan kegiatan masyarakat prasejarah.
K 3.1.8 Menyatakan sikap manusia prasejarah yang perlu dicontohi.





18

3.1.4 Mengenal pasti alatan dan kegunaannya dalam masyarakat prasejarah
K 3.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai tinggalan sejarah


3.1.4 Mengenal pasti alatan dan kegunaannya dalam masyarakat prasejarah
K 3.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai tinggalan sejarah






19
3.1.5 Menyatakan kepercayaan manusia prasejarah.
K 3.1.8 Menyatakan sikap manusia prasejarah yang perlu dicontohi.



3.1.5 Menyatakan kepercayaan manusia prasejarah.
K 3.1.8 Menyatakan sikap manusia prasejarah yang perlu dicontohi.








Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan

20


4.1   Kedudukan Kerajaan-kerajaan Melayu Awal
4.1.1 Menamakan kerajaan kerajaan Melayu awal.
K 4.1.5 Menyatakan keistimewaan kerajaan kerajaan Melayu awal.




4.1.1 Menamakan kerajaan kerajaan Melayu awal.
K 4.1.5 Menyatakan keistimewaan kerajaan kerajaan Melayu awal.



21


4.1.2 Mengenal pasti lokasi kerajaan-kerajaan Melayu pada peta Malaysia.
K 4.1.6 Menyatakan keperluan menjaga kebersihan pesisiran pantai.


4.1.2 Mengenal pasti lokasi kerajaan-kerajaan Melayu pada peta Malaysia.
K 4.1.6 Menyatakan keperluan menjaga kebersihan pesisiran pantai.



22

4.1.3 Menamakan laut, selat, teluk dan pulau pada peta di sekitar Kerajaan Melayu awal.
K 4.1.6 Menyatakan keperluan menjaga kebersihan pesisiran pantai.

4.1.3 Menamakan laut, selat, teluk dan pulau pada peta di sekitar Kerajaan Melayu awal.
K 4.1.6 Menyatakan keperluan menjaga kebersihan pesisiran pantai.





23  &
24


CUTI  PERTENGAHAN TAHUN

Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan

25


4.1   Kedudukan Kerajaan-kerajaan Melayu Awal
4.1.4 Menyatakan aktiviti berasaskan laut dalam kerajaan-kerajaan Melayu.
K 4.1.7 Menyatakan kepentingan menghargai kemakmuran negara.


4.1.4 Menyatakan aktiviti berasaskan laut dalam kerajaan-kerajaan Melayu.
K 4.1.7 Menyatakan kepentingan menghargai kemakmuran negara.



26


5.1 Tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka
5.1.1 Menyatakan maksud tokoh terbilang.
K 5.1.4 Menyatakan keistimewaan tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka dalam pembentukan sahsiah individu.


5.1.1 Menyatakan maksud tokoh terbilang.
K 5.1.4 Menyatakan keistimewaan tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka dalam pembentukan sahsiah individu.


27
5.1.2 Menjelaskan kedudukan tokoh-tokoh terbilang dalam masyarakat Melayu lama.
K 5.1.5 Menjelaskan tentang nilai-nilai murni masyarakat dahulu yang dapat dicontohi.


5.1.2 Menjelaskan kedudukan tokoh-tokoh terbilang dalam masyarakat Melayu lama.
K 5.1.5 Menjelaskan tentang nilai-nilai murni masyarakat dahulu yang dapat dicontohi.





Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan

28


5.1 Tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka
5.1.3  Menyatakan peranan jawatan tokoh terbilang dalam membangunkan Kesultanan Melayu Melaka.
K 5.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka dalam masyarakat.


5.1.3  Menyatakan peranan jawatan tokoh terbilang dalam membangunkan Kesultanan Melayu Melaka.
K 5.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka dalam masyarakat.



29


5.2  Parameswara sebagai pengasas Kesultanan Melayu Melaka
5.2.1 Menyatakan latar belakang Parameswara sebagai
pengasas Melaka.
K 5.1.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang  boleh dicontohi.


5.2.1 Menyatakan latar belakang Parameswara sebagai
pengasas Melaka.
K 5.1.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang  boleh dicontohi.



30

5.2.2 Menjelaskan rentetan peristiwa perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka.
K 5.2.6  Menyatakan kepentingan menghargai sumbangan seseorang pemimpin yang dihormati dalam masyarakat.


5.2.2 Menjelaskan rentetan peristiwa perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka.
K 5.2.6  Menyatakan kepentingan menghargai sumbangan seseorang pemimpin yang dihormati dalam masyarakat.

Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan

31

Hari Raya Puasa



32


5.2  Parameswara sebagai pengasas Kesultanan Melayu Melaka
5.2.3 Menyatakan peristiwa pembukaan Melaka.
K 5.2.6 Menyatakan kepentingan menghargai sumbangan seseorang pemimpin yang dihormati dalam masyarakat.


5.2.3 Menyatakan peristiwa pembukaan Melaka.
K 5.2.6 Menyatakan kepentingan menghargai sumbangan seseorang pemimpin yang dihormati dalam masyarakat.



33

5.2.4 Menyatakan asal usul nama Melaka berdasarkan
pelbagai sumber.
K 5.2.7 Menjelaskan kewujudan Kesultanan Melayu Melaka sebagai warisan yang dibanggakan.


5.2.4 Menyatakan asal usul nama Melaka berdasarkan
pelbagai sumber.
K 5.2.7 Menjelaskan kewujudan Kesultanan Melayu Melaka sebagai warisan yang dibanggakan.



34


5.3  Tun Perak  sebagai Bendahara Melaka
5.3.1 Menyatakan riwayat hidup Tun Perak.
K 5.3.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang
boleh dijadikan contoh.


5.3.1 Menyatakan riwayat hidup Tun Perak
K 5.3.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang
boleh dijadikan contoh.




Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan

35


5.3 Tun Perak  sebagai Bendahara Melaka


5.3.2 Menyenaraikan Sultan Melaka semasa Tun Perak menjadi Bendahara.
K 5.3.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang
boleh dijadikan contoh.


5.3.2 Menyenaraikan Sultan Melaka semasa Tun Perak menjadi Bendahara.
K 5.3.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang
boleh dijadikan contoh.



36

5.3.3 Menyatakan kebijaksanaan Tun Perak dalam menangkis serangan Siam di Melaka.
K 5.3.6 Menghubungkaitkan kebijaksanaan tokoh dalam membentuk sahsiah individu.


5.3.3 Menyatakan kebijaksanaan Tun Perak dalam menangkis serangan Siam di Melaka.
K 5.3.6 Menghubungkaitkan kebijaksanaan tokoh dalam membentuk sahsiah individu.



37

5.3.4 Menyatakan peranan Tun Perak dalam membina  kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka.
K 5.3.7 Menyatakan kepentingan nilai ketaatan dan kesetiaan kepada pemimpin.


5.3.4 Menyatakan peranan Tun Perak dalam membina  kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka.
K 5.3.7 Menyatakan kepentingan nilai ketaatan dan kesetiaan kepada pemimpin.





Minggu / Tarikh
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
Catatan

38

CUTI  PERTENGAHAN PENGGAL 2



39


5.4  Hang Tuah sebagai Laksamana Melaka
5.4.1 Menyatakan riwayat hidup Hang Tuah.
K 5.4.4 Menyenaraikan sifat-sifat kesetiaan tokoh kepada institusi beraja.


5.4.2 Menyatakan peranan Hang Tuah sebagai laksamana.
K 5.4.6 Menyatakan tanggungjawab rakyat dalam
mempertahankan kedaulatan negara



40

5.4.3 Menjelaskan peristiwa pertarungan antara
Hang Tuah dengan Hang Jebat dalam  Hikayat Hang Tuah.
K 5.4.5 Menyatakan kebijaksanaan tokoh dalam  menyelesaikan sesuatu masalah.


5.4.3 Menjelaskan peristiwa pertarungan antara
Hang Tuah dengan Hang Jebat dalam  Hikayat Hang Tuah.
K 5.4.5 Menyatakan kebijaksanaan tokoh dalam  menyelesaikansesuatu masalah.
K 5.4.6 Menyatakan tanggungjawab rakyat dalam
Mempertahankan kedaulatan Negara.



41 - 42


ULANGKAJI





No comments: