Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) Sejarah Tahun 5

MINGGU
STANDARD
 KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
STANDARD
 PRESTASI


PERINCIAN

CATATAN


       1
5 .1.2015
-
9.1.2015

6.1 
 Institusi Raja

DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

6.1.1   Menyatakan maksud raja dan
            kerajaan.

6.1.2   Menyatakan konsep daulat dan
           derhaka.

K 6.1.5    Menyatakan kepentingan taat setia kepada raja.

OBJEKTIF
-Murid dapat menyatakan maksud raja dan kerajaan.

-Murid menyatakan konsep daulat dan derhaka serta kepentingan taat setia kepada raja.



1
Murid mengetahui tentang institusi raja sebagai warisan negara.
2
Murid memahami tentang institusi raja sebagai warisan negara.
3
Murid boleh menerangkan tentang institusi raja sebagai warisan negara.
4
Murid boleh menguasai maklumat tentang institusi raja sebagai warisan negara.
5
Murid boleh membuat penilaian tentang istitusi raja sebagai warisan negara.
6
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang institusi raja sebagai warisan negara.


6.1.1
Dimana ada Raja maka akan terdapat kerajaan .Raja adalah ketua negara dan munculnya kerajaan kerana adanya raja.

6.1.2
 Konsep daulat dan derhaka dengan mengaitkan peranan rakyat  
(mengambil waadat antara Demang lebar daun dan sang sapurba) sebagai contoh)


        2
12.1.2015
-
16.1.2015

6.1   Institusi Raja.

DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

6.1.3   Menyatakan kedudukan raja pada masa kini.


K 6.1.6    Menyatakan kepentingan mempertahankan institusi raja.

OBJEKTIF
--Murid dapat mengetahui kedudukan raja dalam susun lapis masyarakat

-Murid dapat menyatakan kedudukan raja pada masa kini.

-Murid menyenaraikan 3/5 kepentingan mempertahankan Institusi raja.




1
Murid mengetahui tentang institusi raja sebagai warisan negara.

2
Murid memahami tentang institusi raja sebagai warisan negara.

3
Murid boleh menerangkan tentang institusi raja sebagai warisan negara.

4
Murid boleh menguasai maklumat tentang institusi raja sebagai warisan negara.

5
Murid boleh membuat penilaian tentang istitusi raja sebagai warisan negara.

6
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang institusi raja sebagai warisan negara.


 6.1.3 Kedudukan raja kini sebagai ketua negeri


        3
19.1.2015
-
23.1.2015

6.1   Institusi Raja.


DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

6.1.4   Menyenaraikan negara-negara lain di Asia yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja pada masa kini.


K 6.1.7    Menyatakan penghargaan terhadap institusi raja.

OBJEKTIF
-Murid dapat menyenarai nama-nama negara Asia (Arab saudi,Jepun dan Brunei,Thailand) yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja pada masa kini.

-Murid dapat menyatakan penghargaan tentang  kepentingan institusi raja kepada negara.



1
Murid mengetahui tentang institusi raja sebagai warisan negara.

2
Murid memahami tentang institusi raja sebagai warisan negara.

3
Murid boleh menerangkan tentang institusi raja sebagai warisan negara.

4
Murid boleh menguasai maklumat tentang institusi raja sebagai warisan negara.

5
Murid boleh membuat penilaian tentang istitusi raja sebagai warisan negara.

6
Murid boleh menzahirkan  idea yang rasional tentang institusi raja sebagai warisan negara.


 6.1.4 Arab Saudí, Jepun, Brunei




MINGGU
STANDARD
 KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI

PERINCIAN


CATATAN

       4
26.1.2015
-
30.1.2015

6.2  Agama Islam



DK: PERKONGSIAN
NILAI

6.2.1 Menyatakan Islam sebagai warisan negara.


K 6.2.5 Menyatakan peranan agama Islam dalam membentuk perpaduan.

OBJEKTIF
Murid menyatakan Agama Islam sebagai warisan negara sejak dari Zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Murid menyatakan peranan agama Islam dalam membentuk perpaduan.
  

1.       Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan Negara

2.       Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang agama Islam sebagai warisan negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam sebagai warisan Negara
.
5.       Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam sebagai warisan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang agama Islam sebagai warisan negara.





6.2.1 Menyatakan tentang Agama Islam adalah warisan negara sejak dari zaman Kesultanan Melayu Melaka













         5

2.2.2015
-
6.2.2015

 6.2  Agama Islam

DK: PERKONGSIAN
NILAI

6.2.2  Menyatakan Islam sebagai agama Persekutuan dalam perlembagaan.


K 6.2.5 Menyatakan peranan agama Islam dalam membentuk perpaduan.

OBJEKTIF   
Murid menyatakan Islam sebagai agama Persekutuan mengikut peruntukan Perlembagaan.

Murid menjelaskan peranan agama Islam dalam membentuk perpaduan


1.       Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan Negara

2.       Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang agama Islam sebagai warisan negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam sebagai warisan Negara
.
5.       Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam sebagai warisan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang agama Islam sebagai warisan negara.



6.2.2 Mengikut peruntukan perlembagaan





















        6

9.2.2015
-
13.2.2015




 6.2  Agama Islam


DK: PERKONGSIAN
NILAI




6.2.3   Menyatakan cara hidup bermasyarakat dalam Islam  


K 6.2.6 Menyatakan nilai-nilai keagamaan yang diamalkan bagi membentuk masyarakat yang harmoni.

OBJEKTIF
Murid menyenaraikan 5/7 cara hidup bermasyarakat dalam Islam

Murid menyenaraikan 3 nilai keagamaan yang diamalkan bagi membentuk masyarakat yang harmoni.( cara hidup yang adil,berbuat baik,menjaga kebersihan)





1.       Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan Negara

2.       Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang agama Islam sebagai warisan negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam sebagai warisan Negara
.
5.       Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam sebagai warisan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang agama Islam sebagai warisan Negara.



6.2.3 Cara hidup yang adil, berbuat baik, menjaga kebersihan



         7

16.2.2015
-
20.2.2015

6.2  Agama Islam



DK:
PERKONGSIAN
NILAI

6.2.3   Menyatakan cara hidup bermasyarakat dalam Islam  


K 6.2.6 Menyatakan nilai-nilai keagamaan yang diamalkan bagi membentuk masyarakat yang harmoni

OBJEKTIF
Murid menyatakan 3/5 cara hidup bermasyarakat dalam Islam

Murid boleh meembuat penilaian tentang budaya dan amalan cara hidup dalam mewujudkan masyarakat yang harmoni.




1.       Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan Negara

2.       Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang agama Islam sebagai warisan negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam sebagai warisan Negara
.
5.       Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam sebagai warisan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang agama Islam sebagai warisan negara.



6.2.3 Cara hidup yang adil, berbuat baik, menjaga kebersihan



         8

23.2.2015
-
27.2.2015

6.2  Agama Islam

DK:
PERKONGSIAN
NILAI

6.2.4 Menyatakan kesenian Islam di Malaysia

K 6.2.7  Menyatakan kesenian Islam sebagai salah satu warisan Negara yang dibanggakan

OBJEKTIF   
Murid menyenaraikan kesenian Islam di Malaysia.( senibina , seni Khat)

Murid boleh menyatakan 3 kesenian Islam sebagai salah satu warisan Negara yang dibanggakan.



1.       Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan Negara

2.       Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang agama Islam sebagai warisan negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam sebagai warisan Negara
.
5.       Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam sebagai warisan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang agama Islam sebagai warisan negara.




6.2.4 kesenian merangkumi senibina, senik Khat





            9
2.3.2015
-
6.3.2015


6.3
Bahasa Kebangsaan


DK:
PERASAAN KEKITAAN

6.3.1 Menyatakan asal usul Bahasa Melayu

K6.3.4 Menyatakan Bahasa Melayu sebagai warisan Negara yang dibanggakan.

OBJEKTIF
Mengetahui asal usul Bahasa
Melayu dari Nusantara

Menghargai Bahasa Melayu sebagai bahasa warisan negara


1.       Murid mengetahui tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

2.       Murid memahami bahasa Melayu sebagai warisan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.



6.3.1 Asal dari Nusantara

K6.3.4 Bahasa Melayu sebagai warisan yang dibanggakan sehingga hari ini .



          10
9.3.2015
13.3.2015

6.3 
Bahasa Kebangsaan



DK:
PERASAAN KEKITAAN

6.3.2 Menyatakan Bahasa Melayu sebagai lingua franca

K6.3.6 Menyatakan kepentingan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu

OBJEKTIF
mengetahui Bahasa Melayu sebagai Bahasa Perantaraan dlm perdagangan,pentadbiran,bhs perundangan

menyatakan penggunaan Bahasa Melayu dalam mata pelajaran wajib lulus


1.       Murid mengetahui tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

2.       Murid memahami bahasa Melayu sebagai warisan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.


6.3.2 peranan Bahasa melayu sebagai bahasa Lingua Franca iaitu bahasa perantaraan dalam perdagangan perhubungan, pentadbiran bahasa Ilmu, bahasa perundangan sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka



        11
23.3.2015
27.3.2015

6.3 
Bahasa Kebangsaan



DK:
PERASAAN KEKITAAN

6.3.3 Menyatakan taburan penutur bahasa Melayu di dunia


K6.3.5 Menyatakan Bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan

K6.3.6 Menyatakan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu

OBJEKTIF
Menyenaraikan taburan di Nusantara -(Indonesia,Thailand, Filipina,Vietnam, Kemboja, Dll)

menyenaraikan 3 negara yang menggunakan Bahasa Melayu
menggunakan Bahasa Melayu sebagai Bahasa komunikasi antara kaum

1.       Murid mengetahui tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

2.       Murid memahami bahasa Melayu sebagai warisan Negara
.
3.       Murid boleh menerangkan tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bahasa Melayu sebagai warisan negara.






6.3.3 Menyenaraikan taburan di Nusantara ( Indonesia, Thailang, Filipina, Vietnam, Kemboja dll





       12
30.3.2015
3.4.2015

7.1 Penjajahan dan Campur tangan kuasa luar

DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

7.1.1 Menyenaraikan kuasa luar yang menjajah dan campur tangan di Negara kita.



7.1.2 Menyatakan negeri-negeri yang berada di bawah penjajahan dan campur tangan British.

K7.1.5 Menyatakan kepentingan  memelihara kedaulatan dan kemakmuran Negara kita

OBJEKTIF
 Mengetahui kuasa-kuasa luar yang pernah menjajah dan campur tangan Negara kita.


Memahami kuasa-kuasa luar yang menjajah dan campur tangan Negara kita.

Bersyukur dengan kedaulatan dan kemakmuran Negara..



1.       Murid mengetahui tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

2.       Murid memahami tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

3.       Murid boleh menerangkan tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional berkaitan penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.


7.1.1 Menyenaraikan Kuasa luar iaitu Siam, Portugis, Belanda, British, Jepun dan British ( termasuk Sabah dan Sarawak)

7.1.2 7.1.2/ 7.1.3 Menyenaraikan negeri-Negeri Selat , Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan pentadbiran. Manakala ekonomi pula melibatkan bijih timah.

 Skop pada bahagian ini termasuk Negeri Sabah dan Sarawak
K7.1.5 Menjamin kestabilan politik,ekonomi, negeri aman dan makmur, hidup sejahtera mengelakkan peperangan dsb





       13
6.4.2015
10.4.2015

7.1 Penjajahan dan Campur tangan kuasa luar



DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

7.1.3 Menyatakan penjajahan dan campur tangan British dalam pentadbiran dan ekonomi.


K7.1.6 Memanfaatkan kekayaan sumber alam untuk kemajuan Negara kita

OBJEKTIF
Menerangkan bentuk pentadbiran dan sosioekonomi yang diperkenalkan oleh kuasa luar di Negara kita.



1.       Murid mengetahui tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

2.       Murid memahami tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

3.       Murid boleh menerangkan tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional berkaitan penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.










7.1.2 7.1.2/ 7.1.3 Menyenaraikan negeri-Negeri Selat , Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan pentadbiran. Manakala ekonomi pula melibatkan bijih timah.

K7.1.6 melahirkan perasaan bangga, kemajuan ekonomi






      14
13.4.2015
17.4.2015

7.1 Penjajahan dan Campur tangan Kuasa luar





DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

7.1.4 Menyatakan kesan penjajahan dan campur tangan British terhadap pentadbiran dan sosioekonomi

K7.1.7 Menyatakan semangat kekitaan dan kebersamaan dalam membentuk Negara yang aman dan makmur

OBJEKTIF

Menyenaraikan kesan penjajahan dan campur tangan British terhadap pentadbiran dan sosioekonomi.

Menghargai kekayaan sumber alam Negara.

Menunjukkan semangat kekitaan dalam kehidupan.

1.       Murid mengetahui tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

2.       Murid memahami tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

3.       Murid boleh menerangkan tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional berkaitan penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.






7.1.4 Kesan ini meliputi pegangkutan , bandar-bandar baru, pendidikan, masyarakat berbilang kaum, kesihatan)

K7.1.7 bertujuan untuk membentuk sikap sepunya dan kebersamaan berbangga dalam kalangan murid.




         15
20.4.2015
24.4.2015

7.2 Perjuangan Tokoh Tempatan menentang British


DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

7.2.1 Menyenaraikan tokoh-tokoh tempatan yang menentang penjajahan British.


K7.2.4 Menyatakan iktibar yang diperoleh daripada perjuangan tokoh terdahulu.

OBJEKTIF
Mengetahui perjuangan tokoh-tokoh tempatan menentang penjajahan.

Mencontohi perjuangan tokoh kemerdekaan.

Menunjukkan rasa bangga terhadap perjuangan tokoh kemerdekaan.




1.       Murid mengetahui perjuangan tokoh tempatan menentang British.

2.       Murid memahami perjuangan tokoh tempatan menentang British.

3.       Murid boleh menerangkan perjuangan tokoh tempatan menentang British.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang perjuangan tokoh tempatan menentang British.

5.       Murid boleh membuat penilaian perjuangan tokoh tempatan menentang British.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang perjuangan tokoh tempatan menentang British.




7.2.1 Menyenaraikan Tokoh seperti Dol Said, Dato Maharajalela, Yamtuan Antah , Rentap, Haji Abdul Rahman Limbong, Dato Bahaman, Tok Janggut , Yamtuan Antah, Mat Salleh Sharif Masahor dan Antanom


       16
27.4.2015
1.5.2015

7.2 Perjuangan Tokoh Tempatan menentang British




DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

7.2.2 Menyatakan peristiwa penentangan tokoh tempatan terhadap British

K7.2.5 Menyatakan rasa bangga terhadap perjuangan pemimpin terdahulu.

OBJEKTIF
Menerangkan penentangan tokoh tempatan terhadap British

Menyatakan rasa bangga terhadap perjuangan pemimpin terdahulu




1.       Murid mengetahui perjuangan tokoh tempatan menentang British.

2.       Murid memahami perjuangan tokoh tempatan menentang British.

3.       Murid boleh menerangkan perjuangan tokoh tempatan menentang British.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang perjuangan tokoh tempatan menentang British.

5.       Murid boleh membuat penilaian perjuangan tokoh tempatan menentang British.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang perjuangan tokoh tempatan menentang British.



7.2.2 /7.2.3 menyatakan peristiwa ringkas dan sebab penentangan



       
       17
4.5.2015
8.5.2015

7.2
Perjuangan Tokoh Tempatan menentang British

DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH

7.2.3 Menyatakan sebab penentangan tokoh tempatan terhadap British.

K7.2.6 Menyatakan kepentingan mempertahankan kedaulatan Negara.

OBJEKTIF

Menyenaraikan sebab penentangan tokoh tempatan terhadap British.

Menghargai kedaulatan negara


1.       Murid mengetahui perjuangan tokoh tempatan menentang British.

2.       Murid memahami perjuangan tokoh tempatan menentang British.

3.       Murid boleh menerangkan perjuangan tokoh tempatan menentang British.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang perjuangan tokoh tempatan menentang British.

5.       Murid boleh membuat penilaian perjuangan tokoh tempatan menentang British.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang perjuangan tokoh tempatan menentang British.



7.2.2 /7.2.3 menyatakan peristiwa ringkas dan sebab penentangan






       18
11.5.2015
15.5.2015

7.3
Sejarah
Kemerdekaan 1957

DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH /
KETERIKATAN EMOSI KEPADA
NEGARA

7.3.1 Menyatakan peristiwa ke arah perjuangan kemerdekaan.


K7.3.5 Menyatakan pengorbanan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.

OBJEKTIF
Mengetahui sejarah kemerdekaan Negara

1.       Murid mengetahui sejarah kemerdekaan negara.

2.       Murid memahami sejarah kemerdekaan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang sejarah kemerdekaan negara

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang sejarah kemerdekaan negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang sejarah kemerdekaan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang sejarah kemerdekaan negara.







7.3.1 Menyatakan peristiwa secara ringkas dari Pendudukan Jepun, Malayan Union, Komunis, Parti Polittik, Pilihanraya, rundingan London, Merdeka)





      19
18.5.2015
22.5.2015

7.3
Sejarah Kemerdekaan 1957

DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH /
KETERIKATAN EMOSI KEPADA
NEGARA

7.3.2 Menamakan tokoh-tokoh yang berjuang ke arah kemerdekaan.

K7.3.5 Menyatakan pengorbanan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.

OBJEKTIF
Menyenaraikan tokoh-tokoh yang berjuang ke arah kemerdekaan.

3)Menyanyikan lagu patriotik dengan penuh semangat



1.       Murid mengetahui sejarah kemerdekaan negara.

2.       Murid memahami sejarah kemerdekaan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang sejarah kemerdekaan negara

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang sejarah kemerdekaan negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang sejarah kemerdekaan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang sejarah kemerdekaan negara.



7.3.2 Dato’Onn, TAR, Tun razak, Tun Dr Ismail, Tun Tan Cheng Lock, Panglima Bukit Gantang



     20
25.5.2015
20.5.2015

7.3
Sejarah Kemerdekaan 1957


DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH /
KETERIKATAN EMOSI KEPADA
NEGARA

7.3.3 Menyatakan rundingan bagi mendapatkan kemerdekaan.

K7.3.6 Menyatakan kepentingan permuafakatan dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.

OBJEKTIF
Mengetahui maklumat tentang sejarah kemerdekaan Negara.




1.       Murid mengetahui sejarah kemerdekaan negara.

2.       Murid memahami sejarah kemerdekaan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang sejarah kemerdekaan negara

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang sejarah kemerdekaan negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang sejarah kemerdekaan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang sejarah kemerdekaan negara.










7.3.3
Peristiwa Rundingan London







         21

15.6.2015
19.6.2015

7.3
Sejarah Kemerdekaan 1957



DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH /
KETERIKATAN EMOSI KEPADA
NEGARA


7.3.4 Menyatakan detik-detik pengisytiharan kemerdekaan.

K7.3.6 Menyatakan kepentingan permuafakatan dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.

OBJEKTIF
Menerangkan detik-detik pengisytiharan kemerdekan.

Mengamalkan amalan permuafakatan dalam kehidupan harian.




1.       Murid mengetahui sejarah kemerdekaan negara.

2.       Murid memahami sejarah kemerdekaan negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang sejarah kemerdekaan negara

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang sejarah kemerdekaan negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang sejarah kemerdekaan negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang sejarah kemerdekaan negara.






7.3.4 Detik peristiharan di Bandar Hilir Melaka dan detik 31 OgoS 1957.




        22
22.6.2015
26.6.2015




8.0
Institusi Yang di-Pertuan Agong

DK:
KESETIAAN

8.1.1
Menyatakan Yang di-Pertuan Agong sebagai institusi ketua negara Malaysia.

8.1.2
Menyatakan cara pelantikan Yang di-Pertuan Agong.

K8.1.5
Menyatakan kepentingan menghargai Yang di-Pertuan Agong sebagai lambang perpaduan.

OBJEKTIF
a)    Mengetahui Yang di-Pertuan Agong sebagai institusi ketua negara Malaysia.
b)    Mengetahui cara pelantikan Yang di-Pertuan Agong.
c)     Menyenaraikan tiga kepentingan menghargai Yang di-Pertuan Agong sebagai lambang perpaduan.




1.       Murid mengetahui tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

2.       Murid memahami tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

3.       Murid boleh menerangkan tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

4.        boleh menguasai maklumat tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang Institusi Yang di-Pertuan Agong.


8.1.1 YDA sebagai Ketua negara
8.1.2 Cara perlantikan (siapa melantik, bagaimana dilantik )

K8.1.5 Kepentingan iraykat malaysia menghargai intitusi YDA ( lambang perpaduan,ketua negara)


       23
29.6.2015
3.7.2015

8.0
Institusi Yang di-Pertuan Agong


DK:
KESETIAAN

8.1.3
Menyenaraikan bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong.

K8.1.6
Menjelaskan keunikan institusi Yang di-Pertuan Agong dalam sistem pemerintahan di Malaysia.

OBJEKTIF

Mengetahui bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong.
Mengetahui keunikan institusi Yang di-Pertuan Agong dalam sistem pemerintahan di Malaysia.



1.       Murid mengetahui tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

2.       Murid memahami tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

3.       Murid boleh menerangkan tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

4.        boleh menguasai maklumat tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang Institusi Yang di-Pertuan Agong.


8.1.3 Bidang kuasa YDA (ketua gama, kuasa melantik Pmdan Yang Di Pertua Negeri, Mengurniakan Darjah Kebesaran )
K8.1.6 Keunikan institusi YDA





       24
6.7.2015
10.7.2015
8.0
Institusi Yang di-Pertuan Agong


DK:
KESETIAAN
8.1.4
Menyatakan alat-alat kebesaran Yang di-Pertuan Agong dan Permaisuri Agong.

K8.1.7
Menyatakan kepentingan menghormati pemimpin negara.

OBJEKTIF
Mengetahui dan menyatakan alat-alat kebesaran Yang di-Pertuan Agong dan Permaisuri Agong.

Menyatakan  tiga kepentingan menghormati pemimpin negara.



1.       Murid mengetahui tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

2.       Murid memahami tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

3.       Murid boleh menerangkan tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

4.        boleh menguasai maklumat tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang Institusi Yang di-Pertuan Agong.



8.1.4 Alat alat kebesaran (Baju Muskat, Pending , Keris Tengkolok Diraja, cokmar dll)

K81.7 Mengapa pemimpin/ ketua negara perlu dihormati ( keamanan, bersykur dsb)



  
       25
13.7.2015
17.7.2015

9.1
Jata Negara






DK:
PERKONGSIAN
NILAI

9.1.1
Menyenaraikan lambang pada Jata Negara.

K9.1.4
Menyatakan kepentingan menghormati Jata Negara.

K9.1.5
Menyatakan Jata Negara sebagai lambang perpaduan.

OBJEKTIF
Mengetahui lambang pada Jata Negara.

Mengetahui kepentingan menghormati Jata Negara.

Jata Negara sebagai lambang perpaduan.




1.       Murid mengetahui Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

2.       Murid memahami Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang Jata Negara sebagai lambang identiti negara.


9.1.1 Menyenaraikan lambang yang terdapat dalam Jata Negara

K9.1.4 Mengapa Jata Negara Perlu dihormati

K9.1.5 Menyatakan tentang Jata negara sebagai lambang Perpaduan ( boleh dikaitkan dengan maksud. Jawapan adalah dalam bentuk nilai2 patriotik)


    
       26
20.7.2015
24.7.2015

9.1
Jata Negara


DK:
PERKONGSIAN
NILAI

9.1.2
Menyatakan makna lambang-lambang pada Jata Negara.

9.1.3
Menyatakan cogan kata yang terdapat pada Jata Negara.

K9.1.6
Menyatakan kepentingan menghayati dan mengamalkan cogan kata Jata Negara.

OBJEKTIF
Mengetahui makna lambang-lambang pada Jata Negara.

Menyatakan cogan kata yang terdapat pada Jata Negara.


Menyatakan tiga kepentingan menghayati dan mengamalkan cogan kata Jata Negara


1.       Murid mengetahui Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

2.       Murid memahami Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang Jata Negara sebagai lambang identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang Jata Negara sebagai lambang identiti negara.



9.1.2 Memberikan makna pada lambing

9.1.3 Memberi penerangan tentang Cogan kata Tersebut

K9.1.6 Bersekutu Bertambah Mutu adakah wajar dihayati/ adakah ia memberi kebaikan jika dihayati

      
         27
27.7.2015
31.7.2015

9.2
Bendera Kebangsaan



DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA

9.2.1
Menyatakan nama bendera kebangsaan.

9.2.2
Menyatakan sejarah penciptaan bendera kebangsaan.

K9.2.6
Menyatakan tujuan bendera kebangsaan dikibarkan.

OBJEKTIF
Menyatakan nama bendera kebangsaan.

Mengetahui sejarah penciptaan bendera kebangsaan.

Menyatakan tiga tujuan bendera kebangsaan dikibarkan.



1.       Murid mengetahui bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.


9.2.1 Nama bendera Jalur gemilang sebagai lambang identiti Negara

9.2.2 Menyatakan Sejarah penciptaan dari aspek Siapa pencipta, bila bagaimana

K9.2.6 Tujuan bendera kebangsaan dikibarkan dengan membimbing murid menjelaskan nilai2 positif dari aspek nilai ( lambang kedaulatan negara, identiti dsbg)


  
         28
3.8.2015
7.8.2015

9.2
Bendera Kebangsaan

DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA

9.2.3
Menyatakan makna warna dan lambang pada bendera kebangsaan

K9.2.6
Menyatakan tujuan bendera kebangsaan dikibarkan.

OBJEKTIF
Menyatakan makna warna dan lambang pada bendera kebangsaan

Menyatakan tiga tujuan bendera kebangsaan dikibarkan.


1.       Murid mengetahui bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.


9.2.3 Menyenaraikan warna bendera dan makna

K9.2.6 Tujuan bendera kebangsaan dikibarkan dengan membimbing murid menjelaskan nilai2 positif dari aspek nilai ( lambang kedaulatan negara, identiti dsbg)



         29
10.8.2015
14.8.2015

9.2Bendera Kebangsaan


DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA

9.2.4
Menyatakan etika menaikkan bendera kebangsaan.

K9.2.7
Menjelaskan kepentingan menghormati bendera kebangsaan.

OBJEKTIF
Mengetahui etika menaikkan bendera kebangsaan.

Menyatakan tiga     kepentingan menghormati bendera kebangsaan

1.       Murid mengetahui bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.



9.2.4 Menyatakn tatacara semasa menaikan bendera


K92.7 Mengapa bendera kebangsaan dihormati..



         30
17.8.2015
21.8.2015

9.2Bendera Kebangsaan

DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA

9.2.5
Mengenal bendera kebangsaan negara-negara di Asia Tenggara.

K9.2.8
Menyatakan bendera kebangsaan sebagai simbol perpaduan.

OBJEKTIF
Mengenal bendera kebangsaan negara-negara di Asia Tenggara.

Megetahui bendera kebangsaan sebagai simbol perpaduan.


1.       Murid mengetahui bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bendera kebangsaan sebagai identiti negara.









9.2.5 Menyenaraikan bendera negara Asean
K9.2.8 Membimbing murid untuk memberikan jawapan bendera sebagai symbol perpaduan,

      
          31
24.8.2015
28.8.2015
9.3
Lagu Kebangsaan


DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
9.3.1 Menyatakan nama lagu
     kebangsaan Malaysia
9.3.2Menyatakan sejarah penciptaan
     Lagu kebangsaan Malaysia

K.9.3.6 Menyatakan peranan lagu
       kebangsaan dalam
       membentuk jati diri



OBJEKTIF
Mengetahui nama lagu kebangsaan Malaysia sebagai jati diri.

Murid dapat menyatakan sejarah penciptaan lagu kebangsaan sebagai jati diri.

Murid boleh menyatakan fungsi   lagu kebangsaan.


1.       Murid mengetahui tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami lagu kebangsaan sebagai sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.


9.3.1 Menyatakan lagu Negaraku sebagai lagu kebangsaan

9.3.2 Sejarah penciptaan lagu ( siapa, bila , bagaimana)

K9.3.6 Adakan lagu negaraKu berperanan dalam membentuk jati diri ( melalui maksudnya)



           32
31.8.2015
4.9.2015
9.3
Lagu Kebangsaan

DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
9.3.3 Menyatakan lirik dan maksud
     Lagu Negaraku.

K9.3.6 Menyatakan peranan lagu
      kebangsaan dalam membentuk
      jati diri.

K9.3.7 Menjelaskan kepentingan
      menyanyikan lagu kebangsaan
      dengan bersemangat.

OBJEKTIF
Murid dapat menerangkan maklumat   tentang lagu kebangsaan

Murid dapat membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai lambang pengukuhan jati diri.

Menyatakan kepentingan menyanyikan lagu kebangsaan.



1.       Murid mengetahui tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami lagu kebangsaan sebagai sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.


9.3.3 Memberikan lirik lagu dan maksud

K9.3.6 Adakan lagu negaraKu berperanan dalam membentuk jati diri ( melalui maksudnya) K9.3.7 Mengapa lagu Negaraku perlu dinyayikan dengan bersemangat( mana-mana munasabah)



         33
7.9.2015
11.9.2015

9.3
Lagu Kebangsaan


DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA

9.3.4 Menyatakan etika    menyanyikan lagu  kebangsaan

K.9.3.6 Menyatakan peranan lagu
       kebangsaan dalam
       membentuk jati diri

OBJEKTIF
Murid dapat menyatakan kepentingan lagu kebangsaan.

Murid dapat membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai lambang pengukuhan jati diri

1.       Murid mengetahui tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami lagu kebangsaan sebagai sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.


9.3.4 Menjelaskan cara menyanyikan Lagu


          34
14.9.2-15
18.9.2015

9.3
Lagu Kebangsaan


DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA

9.3.5  Menyatakan kepentingan lagu kebangsaan.

K9.3.8 Menyatakan lagu kebangsaan sebagai simbol perpaduan.

OBJEKTIF
Murid dapat menyatakan kepentingan lagu kebangsaan.

Murid dapat membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai lambang pengukuhan jati diri


1.       Murid mengetahui tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami lagu kebangsaan sebagai sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang lagu kebangsaan sebagai identiti negara.


9.3.5 Kepentingan lagu Negara di jadikan identiti dalam negara serta dinyayikan

K9.3.8 Adakah NegaraKu symbol perpaduan ,



          35
28.9.2015
2.10.2015

9.4 Bahasa Melayu










DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA

9.4.1. Menyatakan kedudukan bahasa Melayu dalam perlembagaan

K9.4.4 Menyatakan kepentingan memperkasa bahasa kebangsaan sebagai alat perpaduan

K9.4.6. Menyatakan rasa bangga menggunakan bahasa Melayu dalam pertuturan dan penulisan.

OBJEKTIF
Menerangkan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan.

 Menyenaraikan peranan bahasa
Melayu sebaga bahasa
kebangsaan Malaysia.

1.       Murid mengetahui bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

5.        boleh membuat penilaian tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.


9.4.1 Menyatakan kedudukan BM dalam Perlembagaan iaitu perkara 152.

K9.4.4
Menyatakan pentingya memperkasakan Bm
( lambang perpaduan, lambang

K9.4.6 Mencari nilai yang terdapat dalam lagu bahasa jiwa Bangsa



         36
5.10.2015
9.10.2015
9.4 Bahasa Melayu


DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
9.4.2. Menyatakan peranan bahasa
Kebangsaan

K9.4.4 Menyatakan kepentingan memperkasa bahasa kebangsaan sebagai alat perpaduan

K9.4.6. Menyatakan rasa bangga menggunakan bahasa Melayu dalam pertuturan dan penulisan

OBJEKTIF
Menerangkan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan.

 Menyenaraikan peranan dan nilai murni  bahasa
Melayu sebagai bahasa
kebangsaan Malaysia.

1.       Murid mengetahui bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

5.        boleh membuat penilaian tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.


9.4.2 Peranan Bm sebagai BM kebangsaan sebagai bahasa Ilmu, bahasa komunikasi, bahasa perundangan , bahasa pendididkan

K9.4.4 Menyatakan pentingya memperkasakan Bm
( lambang perpaduan)

K9.4.6 Mencari nilai yang terdapat dalam lagu bahasa jiwa Bangsa



          37
12.10.2015
16.10.2015

9.4
Bahasa Kebangsaan

DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA

9.4.3 Menyatakan usaha memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
K9.4.5 Menyatakan rasa bangga menggunakan bahasa Melayu dalam pertuturan dan penulisan

OBJEKTIF
Membuat penilaian tentang bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
 Menyatakan rasa bangga menggunakan bahasa Melayu dalam pertuturan.

1.       Murid mengetahui bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

3.       Murid boleh menerangkan tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

5.        boleh membuat penilaian tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.


9.4.3 Usaha memartabatkan Bm adalah mengadakan bulan bahasa, peranan Dewan Bahasa seperti menerbitkan buku, istilah dan peranan kerajaan

K9.4.5 Menyatakan perasaan Bm dijadikan bahasa pertuturan dan penulisan
( berbangga , identiti)


          38
19.10.2015
23.10.2015

9.5
Bunga Kebangsaan


DK:
PERKONGSIAN
NILAI

9.5.1 Menyatakan nama bunga kebangsaan negara kita.
9.5.2 Menyatakan makna warna merah pada bunga kebangsaan.
K9.5.5 Menyatakan keistimewaan bunga raya sebagai bunga kebangsaan .
OBJEKTIF
Memahami bunga kebangsaa n sebagai lambang perpaduan.
 Menyatakan makna bungan kebangsaan.
 Menerangkan bunga kebangsaan sebagai lambang perpaduan.

1.       Murid mengetahui bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

3.        boleh menerangkan tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.




9.5.1 Menyatakan bunga raya sebagai bunga kebangsaan. Menjelaskan tentang pemilihan bunga raya sebagai bunga kebangsaan

9.5.2 Memberikan maksud warna pada bunga raya. (Adakah bunga Raya ni penting?




         39
26.10.2015
30.10.2015

9.5
Bunga Kebangsaan

DK:
PERKONGSIAN
NILAI
9.5.3 Menjelaskan kaitan bilangan kelopak bunga kebangsaan dengan prinsip-prinsip Rukun Negara.

K9.5.6 Menjelaskan kepentingan bunga kebangsaan sebagai lambang perpaduan.

OBJEKTIF
Mengetahui kaitan bilangan kelopak bunga kebangsaan dengan prinsip-prinsip Rukun Negara.

Menjelaskan secara terperinci kepentingan bunga kebangsaan sebagai lambing perpaduan

1.       Murid mengetahui bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

3.        boleh menerangkan tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.




9.5.3 Memberikan perkaitan kelopak bunga raya dengan 5 prinsip rkun negara

K95.6 Keistimewaan Bunga kebangsaan dipilih sebagai kebangsaan




      40
2.11.2015
16.11.2015

9.5
Bunga Kebangsaan
DK:
PERKONGSIAN
NILAI

9.5.4 Mengenal pasti bunga kebangsaan negara di Asia Tenggara.

K9.5.7 Menyatakan kebanggaan bunga kebangsaan dijadikan lambang dalam pelbagai urusan.

OBJEKTIF
Mengenal pasti bunga kebangsaan negara di Asia Tenggara

Menyatakan rasa bangga terhadap bunga kebangsaan


1.       Murid mengetahui bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

2.       Murid memahami bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

3.        boleh menerangkan tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

4.       Murid boleh menguasai maklumat tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

5.       Murid boleh membuat penilaian tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.

6.       Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.





K9.5.7 Menyatakan bunga raya sebagai lambang perpaduan

K 9.5.8 Adakah bunga raya boleh dibanggakan? ( ya.. kerana lambang identiti dan telah menjadi lambang atau icon dalam urusan seharian iaitu pada wang kertas,, syiling, jata negara,









Oval: LOGO
SEKOLAH
Rounded Rectangle: RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
SEJARAH
TAHUN  5
2015


No comments: