RANCANGAN TAHUNAN SEJARAH TAHUN 4 – ( 30 MINIT )
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
1
|
1.1 Pengertian sejarah dan kemahiran sejarah
|
1.1.1
Menyatakan pengertian sejarah dan sumber sejarah.
1.1.2
Mengenal pasti konsep masa silam dan ruang berdasarkan garis masa dan kronologi.
K.1.1.7.
Menyatakan kepentingan pengurusan masa dalam kehidupan harian.
|
|
|
1.1.3 Mengenalpasti peristiwa mengikut garis masa.
K.1.1.8.
Menyatakan kehidupan masyarakat masa lalu dan kesinambungan dengan masa kini.
|
|
|||
2
|
1.1.4 Menyatakan tinggalan sejarah yang terdapat
di muzium dan tempat bersejarah.
K.1.1.8.
Menyatakan kehidupan masyarakat masa lalu dan kesinambungan dengan masa kini.
|
|
||
1.1.5
Menjelaskan sebab dan akibat dalam peristiwa sejarah.
1.1.6
Menyatakan kepentingan sejarah dalam kehidupan.
k.1.1.9
Menjelaskan kepentingan menghargai warisan bangsa bagi melahirkan jati diri.
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
3
|
1.2 Pengertian diri dan keluarga
|
1.2.1
Menyatakan biodata diri
1.2.2
Mengenal pasti salasilah keluarga
K.1.2.7
Menyatakan adab yang perlu diamalkan dalam sesebuah keluarga.
|
|
|
1.2.3
Menyatakan pengertian keluarga asas.
1.2.4
Mengenal pasti gelaran anggota keluarga.
K.1.2.8
Menyatakan kepentingan penggunaan gelaran dalam institusi keluarga.
K.1.2.9
Menyatakan keistimewaan mewujudkan keluarga asas.
|
|
|||
4
|
1.2.5
Menjelaskan perkembangan diri dan keluarga mengikut garis masa.
K.1.2.8
Menyatakan kepentingan penggunaan gelaran dalam institusi keluarga.
|
|
||
1.2.6
Menyatakan peristiwa bersejarah dalam keluarga.
K.1.2.7
Menyatakan adab yang perlu diamalkan dalam sesebuah keluarga.
K.1.2.8
Menyatakan kepentingan penggunaan gelaran dalam institusi keluarga.
|
|
|||
5
|
TAHUN BARU CINA
|
|
||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
6
|
1.3 Sejarah Sekolah
|
1.3.1
Menyatakan nama dan alamat sekolah dengan lengkap.
1.3.2
Mengenal pasti lokasi sekolah.
K.1.3.7
Menjelaskan tanggungjawab diri sebagai warga sekolah.
|
|
|
1.3.3
Menceritakan sejarah penubuhan sekolah.
K.1.3.8 Mengenal pasti usaha-usaha untuk
mengekalkan kebersihan dan keindahan sekolah.
|
|
|||
7
|
1.3.4
Menyatakan cogan kata, visi dan misi sekolah
K.1.3.7
Menjelaskan tanggungjawab diri sebagai warga sekolah.
K.1.3.8 Mengenal pasti
usaha-usaha untuk mengekalkan kebersihan dan keindahan sekolah.
|
|
||
1.3.5 Menyatakan maksud
warna dan simbol pada lencana dan bendera sekolah.
K.1.3.9 Menyatakan
sekolah sebagai sesebuah institusi
pendidikan yang perlu dibanggakan.
|
|
|||
8
|
1.3.6 Menyatakan
struktur organisasi pentadbiran
K.1.3.9 Menyatakan
sekolah sebagai sesebuah institusi
pendidikan yang perlu dibanggakan.
|
|
||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
8
|
1.4 Kawasan tempat tinggal murid
|
1.4.1 Menyatakan alamat
tempat tinggal dengan lengkap.
1.4.2 Menyatakan lokasi
tempat tinggal.
K 1.4.9 Menyatakan
sejarah tempat tinggal sebagai perkara yang perlu dihargai.
|
|
|
9
|
1.4.3
Menyatakan sejarah tempat tinggal.
K 1.4.9 Menyatakan
sejarah tempat tinggal sebagai perkara yang perlu dihargai.
|
|
||
1.4.4 Menyatakan bentuk muka bumi kawasan tempat
tinggal.
1.4.5 Menyatakan
keistimewaan kawasan setempat.
K.1.4.7
Menyatakan tanggungjawab menjaga kemudahan awam di kawasan setempat.
|
|
|||
10
|
1.4.4 Menyatakan bentuk muka bumi kawasan tempat
tinggal.
1.4.5 Menyatakan
keistimewaan kawasan setempat.
K.1.4.7
Menyatakan tanggungjawab menjaga kemudahan awam di kawasan setempat.
|
|
||
1.4.6 Menjelaskan tokoh
kebanggaan setempat.
K.1.4.8 Menyatakan
kepentingan mengindahkan persekitaran tempat tinggal.
K1.4.9 Menyatakan
sejarah tempat tinggal sebagai perkara yang perlu dihargai.
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
11
|
2.1 Zaman Air Batu
|
2.1.1 Menyatakan maksud
Zaman Air Batu.
2.1.2 Menyatakan
perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu.
K
2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
K
2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan
harian.
|
|
|
2.1.2
Menyatakan perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu.
K
2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
K
2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan
harian.
|
|
|||
12
|
2.1.1 Menyatakan maksud
Zaman Air Batu.
2.1.2 Menyatakan
perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu.
K
2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
K
2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan
harian.
|
|
||
2.1.2 Menyatakan
perubahan yang berlaku pada Zaman Air Batu.
K
2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam sekitar.
K
2.1.6 Menyatakan kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan
harian.
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
13
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
|
||
14
|
2.1 Zaman Air Batu
|
2.1.3 Menamakan benua
dan lautan di dunia selepas pencairan air batu.
K
2.1.5 Menyatakan sikap yang perlu diamalkan dalam menjaga alam sekitar.
|
|
|
2.1.3 Menamakan benua
dan lautan di dunia selepas pencairan air batu.
K
2.1.5 Menyatakan sikap yang perlu diamalkan dalam menjaga alam sekitar.
|
|
|||
15
|
2.1.3 Menamakan benua
dan lautan di dunia selepas pencairan air batu.
K2.1.6 Menyatakan
kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan harian
|
|
||
2.1.3 Menamakan benua
dan lautan di dunia selepas pencairan air batu.
K2.1.6 Menyatakan
kepentingan menghargai masa yang mempengaruhi kehidupan harian
|
|
|||
16
|
3.1 Kehidupan manusia prasejarah
|
3.1.1 Menyatakan
maksud prasejarah.
3.1.2 Menyatakan
lokasi prasejarah.
K 3.1.7 Menyatakan
persediaan untuk menghadapi perubahan persekitaran
|
|
|
3.1.1 Menyatakan
maksud prasejarah.
3.1.2 Menyatakan
lokasi prasejarah.
K 3.1.7 Menyatakan
persediaan untuk menghadapi perubahan persekitaran
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
17
|
3.1 Kehidupan manusia prasejarah
|
3.1.3 Menyatakan
kegiatan masyarakat prasejarah.
K 3.1.8 Menyatakan sikap
manusia prasejarah yang perlu dicontohi.
|
|
|
3.1.3 Menyatakan
kegiatan masyarakat prasejarah.
K 3.1.8 Menyatakan sikap
manusia prasejarah yang perlu dicontohi.
|
|
|||
18
|
3.1.4 Mengenal pasti
alatan dan kegunaannya dalam masyarakat prasejarah
K 3.1.6 Menyatakan
kepentingan menghargai tinggalan sejarah
|
|
||
3.1.4 Mengenal pasti
alatan dan kegunaannya dalam masyarakat prasejarah
K 3.1.6 Menyatakan
kepentingan menghargai tinggalan sejarah
|
|
|||
19
|
3.1.5 Menyatakan
kepercayaan manusia prasejarah.
K 3.1.8 Menyatakan sikap
manusia prasejarah yang perlu dicontohi.
|
|
||
3.1.5 Menyatakan
kepercayaan manusia prasejarah.
K 3.1.8 Menyatakan sikap
manusia prasejarah yang perlu dicontohi.
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
20
|
4.1 Kedudukan Kerajaan-kerajaan Melayu Awal
|
4.1.1 Menamakan kerajaan
kerajaan Melayu awal.
K
4.1.5 Menyatakan keistimewaan kerajaan kerajaan Melayu awal.
|
|
|
4.1.1 Menamakan kerajaan
kerajaan Melayu awal.
K
4.1.5 Menyatakan keistimewaan kerajaan kerajaan Melayu awal.
|
|
|||
21
|
4.1.2 Mengenal pasti
lokasi kerajaan-kerajaan Melayu pada peta Malaysia.
K
4.1.6 Menyatakan keperluan menjaga kebersihan pesisiran pantai.
|
|
||
4.1.2 Mengenal pasti
lokasi kerajaan-kerajaan Melayu pada peta Malaysia.
K
4.1.6 Menyatakan keperluan menjaga kebersihan pesisiran pantai.
|
|
|||
22
|
4.1.3 Menamakan laut,
selat, teluk dan pulau pada peta di sekitar Kerajaan Melayu awal.
K
4.1.6 Menyatakan keperluan menjaga kebersihan pesisiran pantai.
|
|
||
4.1.3 Menamakan laut,
selat, teluk dan pulau pada peta di sekitar Kerajaan Melayu awal.
K 4.1.6 Menyatakan
keperluan menjaga kebersihan pesisiran pantai.
|
|
|||
23 &
24
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
|
|
||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
25
|
4.1 Kedudukan Kerajaan-kerajaan Melayu Awal
|
4.1.4 Menyatakan
aktiviti berasaskan laut dalam kerajaan-kerajaan Melayu.
K
4.1.7 Menyatakan kepentingan menghargai kemakmuran negara.
|
|
|
4.1.4 Menyatakan
aktiviti berasaskan laut dalam kerajaan-kerajaan Melayu.
K 4.1.7 Menyatakan kepentingan
menghargai kemakmuran negara.
|
|
|||
26
|
5.1 Tokoh-tokoh
terbilang Kesultanan Melayu Melaka
|
5.1.1 Menyatakan maksud
tokoh terbilang.
K 5.1.4 Menyatakan keistimewaan
tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka dalam pembentukan sahsiah individu.
|
|
|
5.1.1 Menyatakan maksud
tokoh terbilang.
K 5.1.4 Menyatakan keistimewaan
tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka dalam pembentukan sahsiah
individu.
|
|
|||
27
|
5.1.2 Menjelaskan kedudukan
tokoh-tokoh terbilang dalam masyarakat Melayu lama.
K 5.1.5 Menjelaskan
tentang nilai-nilai murni masyarakat dahulu yang dapat dicontohi.
|
|
||
5.1.2 Menjelaskan
kedudukan tokoh-tokoh terbilang dalam masyarakat Melayu lama.
K 5.1.5 Menjelaskan
tentang nilai-nilai murni masyarakat dahulu yang dapat dicontohi.
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
28
|
5.1 Tokoh-tokoh
terbilang Kesultanan Melayu Melaka
|
5.1.3 Menyatakan peranan jawatan tokoh terbilang
dalam membangunkan Kesultanan Melayu Melaka.
K 5.1.6 Menyatakan kepentingan
menghargai tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka dalam masyarakat.
|
|
|
5.1.3 Menyatakan peranan jawatan tokoh terbilang
dalam membangunkan Kesultanan Melayu Melaka.
K 5.1.6 Menyatakan
kepentingan menghargai tokoh-tokoh terbilang Kesultanan Melayu Melaka dalam
masyarakat.
|
|
|||
29
|
5.2 Parameswara sebagai pengasas Kesultanan
Melayu Melaka
|
5.2.1 Menyatakan latar
belakang Parameswara sebagai
pengasas
Melaka.
K
5.1.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang boleh dicontohi.
|
|
|
5.2.1 Menyatakan latar
belakang Parameswara sebagai
pengasas
Melaka.
K
5.1.5 Menyatakan sifat-sifat kepimpinan tokoh yang boleh dicontohi.
|
|
|||
30
|
5.2.2 Menjelaskan
rentetan peristiwa perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka.
K 5.2.6 Menyatakan kepentingan menghargai sumbangan
seseorang pemimpin yang dihormati dalam masyarakat.
|
|
||
5.2.2 Menjelaskan
rentetan peristiwa perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka.
K 5.2.6 Menyatakan kepentingan menghargai sumbangan
seseorang pemimpin yang dihormati dalam masyarakat.
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
31
|
Hari Raya Puasa
|
|
||
32
|
5.2 Parameswara sebagai pengasas Kesultanan
Melayu Melaka
|
5.2.3 Menyatakan
peristiwa pembukaan Melaka.
K 5.2.6 Menyatakan kepentingan
menghargai sumbangan seseorang pemimpin yang dihormati dalam masyarakat.
|
|
|
5.2.3 Menyatakan
peristiwa pembukaan Melaka.
K 5.2.6 Menyatakan kepentingan
menghargai sumbangan seseorang pemimpin yang dihormati dalam masyarakat.
|
|
|||
33
|
5.2.4 Menyatakan asal
usul nama Melaka berdasarkan
pelbagai
sumber.
K 5.2.7 Menjelaskan
kewujudan Kesultanan Melayu Melaka sebagai warisan yang dibanggakan.
|
|
||
5.2.4 Menyatakan asal
usul nama Melaka berdasarkan
pelbagai
sumber.
K 5.2.7 Menjelaskan
kewujudan Kesultanan Melayu Melaka sebagai warisan yang dibanggakan.
|
|
|||
34
|
5.3 Tun Perak
sebagai Bendahara Melaka
|
5.3.1 Menyatakan riwayat
hidup Tun Perak.
K 5.3.5 Menyatakan
sifat-sifat kepimpinan tokoh yang
boleh
dijadikan contoh.
|
|
|
5.3.1 Menyatakan riwayat
hidup Tun Perak
K 5.3.5 Menyatakan
sifat-sifat kepimpinan tokoh yang
boleh dijadikan contoh.
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
35
|
5.3 Tun Perak sebagai Bendahara Melaka
|
5.3.2 Menyenaraikan
Sultan Melaka semasa Tun Perak menjadi Bendahara.
K 5.3.5 Menyatakan
sifat-sifat kepimpinan tokoh yang
boleh
dijadikan contoh.
|
|
|
5.3.2 Menyenaraikan
Sultan Melaka semasa Tun Perak menjadi Bendahara.
K 5.3.5 Menyatakan
sifat-sifat kepimpinan tokoh yang
boleh dijadikan contoh.
|
|
|||
36
|
5.3.3 Menyatakan kebijaksanaan
Tun Perak dalam menangkis serangan Siam di Melaka.
K
5.3.6 Menghubungkaitkan kebijaksanaan tokoh dalam membentuk sahsiah individu.
|
|
||
5.3.3 Menyatakan kebijaksanaan
Tun Perak dalam menangkis serangan Siam di Melaka.
K 5.3.6 Menghubungkaitkan
kebijaksanaan tokoh dalam membentuk sahsiah individu.
|
|
|||
37
|
5.3.4 Menyatakan peranan
Tun Perak dalam membina kegemilangan
Kesultanan Melayu Melaka.
K
5.3.7 Menyatakan kepentingan nilai ketaatan dan kesetiaan kepada pemimpin.
|
|
||
5.3.4 Menyatakan peranan
Tun Perak dalam membina kegemilangan
Kesultanan Melayu Melaka.
K 5.3.7 Menyatakan
kepentingan nilai ketaatan dan kesetiaan kepada pemimpin.
|
|
|||
Minggu / Tarikh
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Catatan
|
|
38
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
|
||
39
|
5.4 Hang Tuah sebagai Laksamana Melaka
|
5.4.1
Menyatakan riwayat hidup Hang Tuah.
K
5.4.4 Menyenaraikan sifat-sifat kesetiaan tokoh kepada institusi beraja.
|
|
|
5.4.2 Menyatakan peranan
Hang Tuah sebagai laksamana.
K 5.4.6 Menyatakan
tanggungjawab rakyat dalam
mempertahankan
kedaulatan negara
|
|
|||
40
|
5.4.3 Menjelaskan
peristiwa pertarungan antara
Hang
Tuah dengan Hang Jebat dalam Hikayat
Hang Tuah.
K 5.4.5 Menyatakan
kebijaksanaan tokoh dalam
menyelesaikan sesuatu masalah.
|
|
||
5.4.3 Menjelaskan
peristiwa pertarungan antara
Hang
Tuah dengan Hang Jebat dalam Hikayat
Hang Tuah.
K 5.4.5 Menyatakan
kebijaksanaan tokoh dalam
menyelesaikansesuatu masalah.
K 5.4.6 Menyatakan
tanggungjawab rakyat dalam
Mempertahankan
kedaulatan Negara.
|
|
|||
41 - 42
|
ULANGKAJI
|
|
||
No comments:
Post a Comment