MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PERINCIAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||
1
5 .1.2015
-
9.1.2015
|
6.1
Institusi Raja
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
6.1.1
Menyatakan maksud raja dan
kerajaan.
6.1.2
Menyatakan konsep daulat dan
derhaka.
K
6.1.5 Menyatakan kepentingan taat
setia kepada raja.
OBJEKTIF
-Murid
dapat menyatakan maksud raja dan kerajaan.
-Murid
menyatakan konsep daulat dan derhaka serta kepentingan taat setia kepada
raja.
|
|
|
|||||||||||||||
2
12.1.2015
-
16.1.2015
|
6.1 Institusi Raja.
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
6.1.3
Menyatakan kedudukan raja pada masa kini.
K
6.1.6 Menyatakan kepentingan
mempertahankan institusi raja.
OBJEKTIF
--Murid
dapat mengetahui kedudukan raja dalam susun lapis masyarakat
-Murid
dapat menyatakan kedudukan raja pada masa kini.
-Murid
menyenaraikan 3/5 kepentingan mempertahankan Institusi raja.
|
|
|
|||||||||||||||
3
19.1.2015
-
23.1.2015
|
6.1 Institusi Raja.
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
6.1.4
Menyenaraikan negara-negara lain di Asia yang mengamalkan sistem
pemerintahan beraja pada masa kini.
K 6.1.7
Menyatakan penghargaan terhadap institusi raja.
OBJEKTIF
-Murid dapat menyenarai nama-nama negara Asia (Arab
saudi,Jepun dan Brunei,Thailand) yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja
pada masa kini.
-Murid dapat menyatakan penghargaan tentang kepentingan institusi raja kepada negara.
|
|
|
|||||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PERINCIAN
|
CATATAN
|
4
26.1.2015
-
30.1.2015
|
6.2 Agama Islam
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
6.2.1 Menyatakan Islam sebagai warisan negara.
K 6.2.5 Menyatakan peranan agama Islam dalam membentuk
perpaduan.
OBJEKTIF
Murid menyatakan Agama Islam sebagai warisan negara
sejak dari Zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Murid menyatakan peranan agama Islam dalam membentuk
perpaduan.
|
1.
Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan
Negara
2.
Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam
sebagai warisan Negara
.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
agama Islam sebagai warisan negara.
|
6.2.1 Menyatakan tentang Agama Islam
adalah warisan negara sejak dari zaman Kesultanan Melayu Melaka
|
|
5
2.2.2015
-
6.2.2015
|
6.2
Agama Islam
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
6.2.2
Menyatakan Islam sebagai agama Persekutuan dalam perlembagaan.
K 6.2.5 Menyatakan peranan agama Islam dalam membentuk
perpaduan.
OBJEKTIF
Murid
menyatakan Islam sebagai agama Persekutuan mengikut peruntukan Perlembagaan.
Murid menjelaskan peranan agama Islam dalam membentuk perpaduan
|
1.
Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan
Negara
2.
Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam
sebagai warisan Negara
.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
agama Islam sebagai warisan negara.
|
6.2.2 Mengikut peruntukan perlembagaan
|
|
6
9.2.2015
-
13.2.2015
|
6.2
Agama Islam
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
6.2.3
Menyatakan cara hidup bermasyarakat dalam Islam
K 6.2.6 Menyatakan nilai-nilai keagamaan yang diamalkan
bagi membentuk masyarakat yang harmoni.
OBJEKTIF
Murid
menyenaraikan 5/7 cara hidup bermasyarakat dalam Islam
Murid
menyenaraikan 3 nilai keagamaan yang diamalkan bagi membentuk masyarakat yang
harmoni.( cara hidup yang adil,berbuat baik,menjaga kebersihan)
|
1.
Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan
Negara
2.
Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam
sebagai warisan Negara
.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
agama Islam sebagai warisan Negara.
|
6.2.3 Cara hidup yang adil, berbuat
baik, menjaga kebersihan
|
|
7
16.2.2015
-
20.2.2015
|
6.2 Agama Islam
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
6.2.3
Menyatakan cara hidup bermasyarakat dalam Islam
K 6.2.6 Menyatakan nilai-nilai keagamaan yang diamalkan
bagi membentuk masyarakat yang harmoni
OBJEKTIF
Murid
menyatakan 3/5 cara hidup bermasyarakat dalam Islam
Murid boleh
meembuat penilaian tentang budaya dan amalan cara hidup dalam mewujudkan
masyarakat yang harmoni.
|
1.
Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan
Negara
2.
Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam
sebagai warisan Negara
.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
agama Islam sebagai warisan negara.
|
6.2.3 Cara hidup yang adil, berbuat
baik, menjaga kebersihan
|
|
8
23.2.2015
-
27.2.2015
|
6.2 Agama Islam
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
6.2.4
Menyatakan kesenian Islam di Malaysia
K
6.2.7 Menyatakan kesenian Islam
sebagai salah satu warisan Negara yang dibanggakan
OBJEKTIF
Murid menyenaraikan kesenian Islam di Malaysia.( senibina , seni Khat)
Murid boleh menyatakan 3 kesenian Islam sebagai salah satu warisan Negara
yang dibanggakan.
|
1.
Murid mengetahui agama Islam sebagai warisan
Negara
2.
Murid memahami agama Islam sebagai warisan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang agama Islam
sebagai warisan Negara
.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang agama Islam
sebagai warisan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
agama Islam sebagai warisan negara.
|
6.2.4
kesenian merangkumi senibina, senik Khat
|
|
9
2.3.2015
-
6.3.2015
|
6.3
Bahasa Kebangsaan
DK:
PERASAAN KEKITAAN
|
6.3.1
Menyatakan asal usul Bahasa Melayu
K6.3.4 Menyatakan Bahasa Melayu sebagai warisan Negara
yang dibanggakan.
OBJEKTIF
Mengetahui
asal usul Bahasa
Melayu
dari Nusantara
Menghargai
Bahasa Melayu sebagai bahasa warisan negara
|
1.
Murid mengetahui tentang bahasa Melayu sebagai
warisan negara.
2.
Murid memahami bahasa Melayu sebagai warisan
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bahasa Melayu
sebagai warisan negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa
Melayu sebagai warisan negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bahasa
Melayu sebagai warisan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bahasa Melayu sebagai warisan negara.
|
6.3.1 Asal dari Nusantara
K6.3.4 Bahasa Melayu sebagai warisan
yang dibanggakan sehingga hari ini .
|
|
10
9.3.2015
13.3.2015
|
6.3
Bahasa Kebangsaan
DK:
PERASAAN KEKITAAN
|
6.3.2
Menyatakan Bahasa Melayu sebagai lingua franca
K6.3.6 Menyatakan kepentingan Bahasa Melayu sebagai
bahasa ilmu
OBJEKTIF
mengetahui
Bahasa Melayu sebagai Bahasa Perantaraan dlm perdagangan,pentadbiran,bhs
perundangan
menyatakan
penggunaan Bahasa Melayu dalam mata pelajaran wajib lulus
|
1.
Murid mengetahui tentang bahasa Melayu sebagai
warisan negara.
2.
Murid memahami bahasa Melayu sebagai warisan
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bahasa Melayu
sebagai warisan negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa
Melayu sebagai warisan negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bahasa
Melayu sebagai warisan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bahasa Melayu sebagai warisan negara.
|
6.3.2 peranan Bahasa melayu sebagai
bahasa Lingua Franca iaitu bahasa perantaraan dalam perdagangan
perhubungan, pentadbiran bahasa Ilmu, bahasa perundangan sejak zaman
Kesultanan Melayu Melaka
|
|
11
23.3.2015
27.3.2015
|
6.3
Bahasa Kebangsaan
DK:
PERASAAN KEKITAAN
|
K6.3.5 Menyatakan Bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan
K6.3.6 Menyatakan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
OBJEKTIF
Menyenaraikan
taburan di Nusantara -(Indonesia,Thailand, Filipina,Vietnam, Kemboja, Dll)
menyenaraikan
3 negara yang menggunakan Bahasa Melayu
menggunakan
Bahasa Melayu sebagai Bahasa komunikasi antara kaum
|
1.
Murid mengetahui tentang bahasa Melayu sebagai
warisan negara.
2.
Murid memahami bahasa Melayu sebagai warisan Negara
.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bahasa Melayu
sebagai warisan negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa
Melayu sebagai warisan negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bahasa
Melayu sebagai warisan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bahasa Melayu sebagai warisan negara.
|
6.3.3 Menyenaraikan taburan di
Nusantara ( Indonesia, Thailang, Filipina, Vietnam, Kemboja dll
|
|
12
30.3.2015
3.4.2015
|
7.1 Penjajahan dan Campur tangan kuasa luar
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
7.1.1
Menyenaraikan kuasa luar yang menjajah dan campur tangan di Negara kita.
7.1.2
Menyatakan negeri-negeri yang berada di bawah penjajahan dan campur tangan
British.
K7.1.5
Menyatakan kepentingan memelihara
kedaulatan dan kemakmuran Negara kita
OBJEKTIF
Mengetahui kuasa-kuasa luar yang pernah
menjajah dan campur tangan Negara kita.
Memahami
kuasa-kuasa luar yang menjajah dan campur tangan Negara kita.
Bersyukur
dengan kedaulatan dan kemakmuran Negara..
|
1.
Murid mengetahui tentang penjajahan dan campur
tangan kuasa luar di negara kita
2.
Murid memahami tentang penjajahan dan campur
tangan kuasa luar di negara kita
3.
Murid boleh menerangkan tentang penjajahan dan
campur tangan kuasa luar di negara kita
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang penjajahan
dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang penjajahan
dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional
berkaitan penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
|
7.1.1 Menyenaraikan Kuasa luar iaitu
Siam, Portugis, Belanda, British, Jepun dan British ( termasuk Sabah dan
Sarawak)
7.1.2 7.1.2/ 7.1.3 Menyenaraikan
negeri-Negeri Selat , Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu
Tidak Bersekutu dan pentadbiran. Manakala ekonomi pula melibatkan bijih
timah.
Skop pada bahagian ini termasuk Negeri
Sabah dan Sarawak
K7.1.5 Menjamin kestabilan
politik,ekonomi, negeri aman dan makmur, hidup sejahtera mengelakkan
peperangan dsb
|
|
13
6.4.2015
10.4.2015
|
7.1
Penjajahan dan Campur tangan kuasa luar
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
7.1.3
Menyatakan penjajahan dan campur tangan British dalam pentadbiran dan
ekonomi.
K7.1.6
Memanfaatkan kekayaan sumber alam untuk kemajuan Negara kita
OBJEKTIF
Menerangkan
bentuk pentadbiran dan sosioekonomi yang diperkenalkan oleh kuasa luar di
Negara kita.
|
1.
Murid mengetahui tentang penjajahan dan campur
tangan kuasa luar di negara kita
2.
Murid memahami tentang penjajahan dan campur
tangan kuasa luar di negara kita
3.
Murid boleh menerangkan tentang penjajahan dan
campur tangan kuasa luar di negara kita
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang penjajahan
dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang penjajahan
dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional
berkaitan penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
|
7.1.2 7.1.2/ 7.1.3 Menyenaraikan
negeri-Negeri Selat , Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu
Tidak Bersekutu dan pentadbiran. Manakala ekonomi pula melibatkan bijih
timah.
K7.1.6 melahirkan perasaan bangga,
kemajuan ekonomi
|
|
14
13.4.2015
17.4.2015
|
7.1
Penjajahan dan Campur tangan Kuasa luar
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
7.1.4
Menyatakan kesan penjajahan dan campur tangan British terhadap pentadbiran
dan sosioekonomi
K7.1.7
Menyatakan semangat kekitaan dan kebersamaan dalam membentuk Negara yang aman
dan makmur
OBJEKTIF
Menyenaraikan
kesan penjajahan dan campur tangan British terhadap pentadbiran dan
sosioekonomi.
Menghargai
kekayaan sumber alam Negara.
Menunjukkan
semangat kekitaan dalam kehidupan.
|
1.
Murid mengetahui tentang penjajahan dan campur
tangan kuasa luar di negara kita
2.
Murid memahami tentang penjajahan dan campur
tangan kuasa luar di negara kita
3.
Murid boleh menerangkan tentang penjajahan dan
campur tangan kuasa luar di negara kita
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang penjajahan
dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang penjajahan
dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional
berkaitan penjajahan dan campur tangan kuasa luar di negara kita.
|
7.1.4 Kesan ini meliputi pegangkutan ,
bandar-bandar baru, pendidikan, masyarakat berbilang kaum, kesihatan)
K7.1.7
bertujuan untuk membentuk sikap sepunya dan kebersamaan berbangga dalam
kalangan murid.
|
|
15
20.4.2015
24.4.2015
|
7.2
Perjuangan Tokoh Tempatan menentang British
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
7.2.1
Menyenaraikan tokoh-tokoh tempatan yang menentang penjajahan British.
K7.2.4
Menyatakan iktibar yang diperoleh daripada perjuangan tokoh terdahulu.
OBJEKTIF
Mengetahui
perjuangan tokoh-tokoh tempatan menentang penjajahan.
Mencontohi
perjuangan tokoh kemerdekaan.
Menunjukkan
rasa bangga terhadap perjuangan tokoh kemerdekaan.
|
1.
Murid mengetahui perjuangan tokoh tempatan
menentang British.
2.
Murid memahami perjuangan tokoh tempatan menentang
British.
3.
Murid boleh menerangkan perjuangan tokoh tempatan
menentang British.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang perjuangan
tokoh tempatan menentang British.
5.
Murid boleh membuat penilaian perjuangan tokoh
tempatan menentang British.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
perjuangan tokoh tempatan menentang British.
|
7.2.1 Menyenaraikan Tokoh seperti Dol
Said, Dato Maharajalela, Yamtuan Antah , Rentap, Haji Abdul Rahman Limbong,
Dato Bahaman, Tok Janggut , Yamtuan Antah, Mat Salleh Sharif Masahor dan
Antanom
|
|
16
27.4.2015
1.5.2015
|
7.2
Perjuangan Tokoh Tempatan menentang British
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
7.2.2
Menyatakan peristiwa penentangan tokoh tempatan terhadap British
K7.2.5
Menyatakan rasa bangga terhadap perjuangan pemimpin terdahulu.
OBJEKTIF
Menerangkan
penentangan tokoh tempatan terhadap British
Menyatakan
rasa bangga terhadap perjuangan pemimpin terdahulu
|
1.
Murid mengetahui perjuangan tokoh tempatan
menentang British.
2.
Murid memahami perjuangan tokoh tempatan menentang
British.
3.
Murid boleh menerangkan perjuangan tokoh tempatan
menentang British.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang perjuangan
tokoh tempatan menentang British.
5.
Murid boleh membuat penilaian perjuangan tokoh
tempatan menentang British.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
perjuangan tokoh tempatan menentang British.
|
7.2.2 /7.2.3 menyatakan peristiwa
ringkas dan sebab penentangan
|
|
17
4.5.2015
8.5.2015
|
7.2
Perjuangan
Tokoh Tempatan menentang British
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH
|
7.2.3
Menyatakan sebab penentangan tokoh tempatan terhadap British.
K7.2.6
Menyatakan kepentingan mempertahankan kedaulatan Negara.
OBJEKTIF
Menyenaraikan
sebab penentangan tokoh tempatan terhadap British.
Menghargai
kedaulatan negara
|
1.
Murid mengetahui perjuangan tokoh tempatan
menentang British.
2.
Murid memahami perjuangan tokoh tempatan menentang
British.
3.
Murid boleh menerangkan perjuangan tokoh tempatan
menentang British.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang perjuangan
tokoh tempatan menentang British.
5.
Murid boleh membuat penilaian perjuangan tokoh
tempatan menentang British.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
perjuangan tokoh tempatan menentang British.
|
7.2.2 /7.2.3 menyatakan peristiwa
ringkas dan sebab penentangan
|
|
18
11.5.2015
15.5.2015
|
7.3
Sejarah
Kemerdekaan
1957
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH /
KETERIKATAN EMOSI KEPADA
NEGARA
|
7.3.1
Menyatakan peristiwa ke arah perjuangan kemerdekaan.
K7.3.5
Menyatakan pengorbanan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
OBJEKTIF
Mengetahui
sejarah kemerdekaan Negara
|
1.
Murid mengetahui sejarah kemerdekaan negara.
2.
Murid memahami sejarah kemerdekaan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang sejarah
kemerdekaan negara
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang sejarah
kemerdekaan negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang sejarah
kemerdekaan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
sejarah kemerdekaan negara.
|
7.3.1 Menyatakan peristiwa secara
ringkas dari Pendudukan Jepun, Malayan Union, Komunis, Parti Polittik,
Pilihanraya, rundingan London, Merdeka)
|
|
19
18.5.2015
22.5.2015
|
7.3
Sejarah
Kemerdekaan 1957
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH /
KETERIKATAN EMOSI KEPADA
NEGARA
|
7.3.2
Menamakan tokoh-tokoh yang berjuang ke arah kemerdekaan.
K7.3.5
Menyatakan pengorbanan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
OBJEKTIF
Menyenaraikan
tokoh-tokoh yang berjuang ke arah kemerdekaan.
3)Menyanyikan
lagu patriotik dengan penuh semangat
|
1.
Murid mengetahui sejarah kemerdekaan negara.
2.
Murid memahami sejarah kemerdekaan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang sejarah
kemerdekaan negara
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang sejarah
kemerdekaan negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang sejarah
kemerdekaan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
sejarah kemerdekaan negara.
|
7.3.2 Dato’Onn, TAR, Tun razak, Tun Dr
Ismail, Tun Tan Cheng Lock, Panglima Bukit Gantang
|
|
20
25.5.2015
20.5.2015
|
7.3
Sejarah
Kemerdekaan 1957
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH /
KETERIKATAN EMOSI KEPADA
NEGARA
|
7.3.3
Menyatakan rundingan bagi mendapatkan kemerdekaan.
K7.3.6
Menyatakan kepentingan permuafakatan dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.
OBJEKTIF
Mengetahui
maklumat tentang sejarah kemerdekaan Negara.
|
1.
Murid mengetahui sejarah kemerdekaan negara.
2.
Murid memahami sejarah kemerdekaan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang sejarah
kemerdekaan negara
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang sejarah
kemerdekaan negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang sejarah
kemerdekaan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
sejarah kemerdekaan negara.
|
7.3.3
Peristiwa Rundingan London
|
|
21
15.6.2015
19.6.2015
|
7.3
Sejarah
Kemerdekaan 1957
DK:
PERKONGSIAN
SEJARAH /
KETERIKATAN EMOSI KEPADA
NEGARA
|
7.3.4
Menyatakan detik-detik pengisytiharan kemerdekaan.
K7.3.6
Menyatakan kepentingan permuafakatan dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.
OBJEKTIF
Menerangkan
detik-detik pengisytiharan kemerdekan.
Mengamalkan
amalan permuafakatan dalam kehidupan harian.
|
1.
Murid mengetahui sejarah kemerdekaan negara.
2.
Murid memahami sejarah kemerdekaan negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang sejarah
kemerdekaan negara
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang sejarah
kemerdekaan negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang sejarah
kemerdekaan negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
sejarah kemerdekaan negara.
|
7.3.4
Detik peristiharan di Bandar Hilir Melaka dan detik 31 OgoS 1957.
|
|
22
22.6.2015
26.6.2015
|
8.0
Institusi Yang di-Pertuan Agong
DK:
KESETIAAN
|
8.1.1
Menyatakan Yang di-Pertuan Agong
sebagai institusi ketua negara Malaysia.
8.1.2
Menyatakan cara pelantikan Yang
di-Pertuan Agong.
K8.1.5
Menyatakan kepentingan menghargai Yang di-Pertuan Agong
sebagai lambang perpaduan.
OBJEKTIF
a)
Mengetahui Yang di-Pertuan Agong
sebagai institusi ketua negara Malaysia.
b)
Mengetahui cara pelantikan Yang
di-Pertuan Agong.
c)
Menyenaraikan tiga kepentingan
menghargai Yang di-Pertuan Agong sebagai lambang perpaduan.
|
1.
Murid mengetahui tentang institusi Yang di-Pertuan
Agong.
2.
Murid memahami tentang institusi Yang di-Pertuan
Agong.
3.
Murid boleh menerangkan tentang institusi Yang
di-Pertuan Agong.
4.
boleh
menguasai maklumat tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang institusi
Yang di-Pertuan Agong.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
Institusi Yang di-Pertuan Agong.
|
8.1.1 YDA sebagai Ketua negara
8.1.2 Cara perlantikan (siapa
melantik, bagaimana dilantik )
K8.1.5 Kepentingan iraykat malaysia
menghargai intitusi YDA ( lambang perpaduan,ketua negara)
|
|
23
29.6.2015
3.7.2015
|
8.0
Institusi Yang di-Pertuan Agong
DK:
KESETIAAN
|
8.1.3
Menyenaraikan bidang kuasa Yang
di-Pertuan Agong.
K8.1.6
Menjelaskan keunikan institusi Yang di-Pertuan Agong
dalam sistem pemerintahan di Malaysia.
OBJEKTIF
Mengetahui bidang kuasa Yang
di-Pertuan Agong.
Mengetahui keunikan institusi Yang
di-Pertuan Agong dalam sistem pemerintahan di Malaysia.
|
1.
Murid mengetahui tentang institusi Yang di-Pertuan
Agong.
2.
Murid memahami tentang institusi Yang di-Pertuan
Agong.
3.
Murid boleh menerangkan tentang institusi Yang
di-Pertuan Agong.
4.
boleh
menguasai maklumat tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang institusi
Yang di-Pertuan Agong.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
Institusi Yang di-Pertuan Agong.
|
8.1.3 Bidang kuasa YDA (ketua gama,
kuasa melantik Pmdan Yang Di Pertua Negeri, Mengurniakan Darjah Kebesaran )
K8.1.6 Keunikan institusi YDA
|
|
24
6.7.2015
10.7.2015
|
8.0
Institusi Yang di-Pertuan Agong
DK:
KESETIAAN
|
8.1.4
Menyatakan alat-alat kebesaran Yang
di-Pertuan Agong dan Permaisuri Agong.
K8.1.7
Menyatakan kepentingan menghormati pemimpin negara.
OBJEKTIF
Mengetahui dan menyatakan alat-alat
kebesaran Yang di-Pertuan Agong dan Permaisuri Agong.
Menyatakan tiga kepentingan menghormati pemimpin
negara.
|
1.
Murid mengetahui tentang institusi Yang di-Pertuan
Agong.
2.
Murid memahami tentang institusi Yang di-Pertuan
Agong.
3.
Murid boleh menerangkan tentang institusi Yang
di-Pertuan Agong.
4.
boleh
menguasai maklumat tentang institusi Yang di-Pertuan Agong.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang institusi
Yang di-Pertuan Agong.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
Institusi Yang di-Pertuan Agong.
|
8.1.4
Alat alat kebesaran (Baju Muskat, Pending , Keris Tengkolok Diraja, cokmar
dll)
K81.7 Mengapa pemimpin/ ketua negara
perlu dihormati ( keamanan, bersykur dsb)
|
|
25
13.7.2015
17.7.2015
|
9.1
Jata Negara
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
9.1.1
Menyenaraikan lambang pada Jata
Negara.
K9.1.4
Menyatakan kepentingan menghormati Jata Negara.
K9.1.5
Menyatakan Jata Negara sebagai lambang perpaduan.
OBJEKTIF
Mengetahui lambang pada Jata Negara.
Mengetahui kepentingan menghormati
Jata Negara.
Jata Negara sebagai lambang perpaduan.
|
1.
Murid mengetahui Jata Negara sebagai lambang
identiti negara.
2.
Murid memahami Jata Negara sebagai lambang
identiti negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang Jata Negara
sebagai lambang identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang Jata Negara
sebagai lambang identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang Jata Negara
sebagai lambang identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
Jata Negara sebagai lambang identiti negara.
|
9.1.1 Menyenaraikan lambang yang
terdapat dalam Jata Negara
K9.1.4 Mengapa Jata Negara Perlu
dihormati
K9.1.5 Menyatakan tentang Jata negara
sebagai lambang Perpaduan ( boleh dikaitkan dengan maksud. Jawapan adalah
dalam bentuk nilai2 patriotik)
|
|
26
20.7.2015
24.7.2015
|
9.1
Jata Negara
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
9.1.2
Menyatakan makna lambang-lambang pada
Jata Negara.
9.1.3
Menyatakan cogan kata yang terdapat
pada Jata Negara.
K9.1.6
Menyatakan kepentingan menghayati dan mengamalkan cogan
kata Jata Negara.
OBJEKTIF
Mengetahui makna lambang-lambang pada
Jata Negara.
Menyatakan cogan kata yang terdapat
pada Jata Negara.
Menyatakan tiga kepentingan menghayati
dan mengamalkan cogan kata Jata Negara
|
1.
Murid mengetahui Jata Negara sebagai lambang
identiti negara.
2.
Murid memahami Jata Negara sebagai lambang
identiti negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang Jata Negara
sebagai lambang identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang Jata Negara
sebagai lambang identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang Jata Negara
sebagai lambang identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
Jata Negara sebagai lambang identiti negara.
|
9.1.2 Memberikan makna pada lambing
9.1.3 Memberi penerangan tentang Cogan
kata Tersebut
K9.1.6 Bersekutu Bertambah Mutu adakah
wajar dihayati/ adakah ia memberi kebaikan jika dihayati
|
|
27
27.7.2015
31.7.2015
|
9.2
Bendera Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.2.1
Menyatakan nama bendera kebangsaan.
9.2.2
Menyatakan sejarah penciptaan bendera
kebangsaan.
K9.2.6
Menyatakan tujuan bendera kebangsaan dikibarkan.
OBJEKTIF
Menyatakan nama bendera kebangsaan.
Mengetahui sejarah penciptaan bendera
kebangsaan.
Menyatakan tiga tujuan bendera
kebangsaan dikibarkan.
|
1.
Murid mengetahui bendera kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami bendera kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bendera kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bendera
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bendera
kebangsaan sebagai identiti negara
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bendera kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.2.1 Nama bendera Jalur gemilang
sebagai lambang identiti Negara
9.2.2 Menyatakan Sejarah penciptaan
dari aspek Siapa pencipta, bila bagaimana
K9.2.6 Tujuan bendera kebangsaan
dikibarkan dengan membimbing murid menjelaskan nilai2 positif dari aspek
nilai ( lambang kedaulatan negara, identiti dsbg)
|
|
28
3.8.2015
7.8.2015
|
9.2
Bendera Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.2.3
Menyatakan makna warna dan lambang
pada bendera kebangsaan
K9.2.6
Menyatakan tujuan bendera kebangsaan dikibarkan.
OBJEKTIF
Menyatakan makna warna dan lambang
pada bendera kebangsaan
Menyatakan tiga tujuan bendera
kebangsaan dikibarkan.
|
1.
Murid mengetahui bendera kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami bendera kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bendera kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bendera
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bendera
kebangsaan sebagai identiti negara
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bendera kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.2.3 Menyenaraikan warna bendera dan
makna
K9.2.6 Tujuan bendera kebangsaan
dikibarkan dengan membimbing murid menjelaskan nilai2 positif dari aspek
nilai ( lambang kedaulatan negara, identiti dsbg)
|
|
29
10.8.2015
14.8.2015
|
9.2Bendera Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.2.4
Menyatakan etika menaikkan bendera
kebangsaan.
K9.2.7
Menjelaskan kepentingan menghormati bendera kebangsaan.
OBJEKTIF
Mengetahui etika menaikkan bendera
kebangsaan.
Menyatakan tiga kepentingan menghormati bendera
kebangsaan
|
1.
Murid mengetahui bendera kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami bendera kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bendera kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bendera
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bendera
kebangsaan sebagai identiti negara
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bendera kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.2.4 Menyatakn tatacara semasa
menaikan bendera
K92.7 Mengapa bendera kebangsaan
dihormati..
|
|
30
17.8.2015
21.8.2015
|
9.2Bendera Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.2.5
Mengenal bendera kebangsaan
negara-negara di Asia Tenggara.
K9.2.8
Menyatakan bendera kebangsaan sebagai simbol perpaduan.
OBJEKTIF
Mengenal bendera kebangsaan
negara-negara di Asia Tenggara.
Megetahui bendera kebangsaan sebagai
simbol perpaduan.
|
1.
Murid mengetahui bendera kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami bendera kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bendera kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bendera
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bendera
kebangsaan sebagai identiti negara
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bendera kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.2.5 Menyenaraikan bendera negara Asean
K9.2.8 Membimbing murid untuk
memberikan jawapan bendera sebagai symbol perpaduan,
|
|
31
24.8.2015
28.8.2015
|
9.3
Lagu Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.3.1 Menyatakan nama lagu
kebangsaan Malaysia
9.3.2Menyatakan sejarah
penciptaan
Lagu kebangsaan Malaysia
K.9.3.6 Menyatakan peranan lagu
kebangsaan dalam
membentuk jati diri
OBJEKTIF
Mengetahui nama lagu kebangsaan Malaysia sebagai jati diri.
Murid dapat menyatakan sejarah penciptaan lagu kebangsaan sebagai
jati diri.
Murid
boleh menyatakan fungsi lagu
kebangsaan.
|
1.
Murid mengetahui tentang lagu kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami lagu kebangsaan sebagai sebagai
identiti negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang lagu kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang lagu
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang lagu
kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
lagu kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.3.1 Menyatakan lagu Negaraku sebagai
lagu kebangsaan
9.3.2 Sejarah penciptaan lagu ( siapa,
bila , bagaimana)
K9.3.6 Adakan lagu negaraKu berperanan
dalam membentuk jati diri ( melalui maksudnya)
|
|
32
31.8.2015
4.9.2015
|
9.3
Lagu Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.3.3 Menyatakan lirik dan maksud
Lagu Negaraku.
K9.3.6 Menyatakan peranan
lagu
kebangsaan dalam membentuk
jati diri.
K9.3.7
Menjelaskan kepentingan
menyanyikan lagu kebangsaan
dengan bersemangat.
OBJEKTIF
Murid dapat menerangkan maklumat
tentang lagu kebangsaan
Murid dapat membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai lambang
pengukuhan jati diri.
Menyatakan
kepentingan menyanyikan lagu kebangsaan.
|
1.
Murid mengetahui tentang lagu kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami lagu kebangsaan sebagai sebagai
identiti negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang lagu kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang lagu
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang lagu
kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
lagu kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.3.3 Memberikan lirik lagu dan maksud
K9.3.6 Adakan lagu negaraKu berperanan
dalam membentuk jati diri ( melalui maksudnya) K9.3.7 Mengapa lagu Negaraku
perlu dinyayikan dengan bersemangat( mana-mana munasabah)
|
|
33
7.9.2015
11.9.2015
|
9.3
Lagu Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.3.4 Menyatakan etika menyanyikan lagu kebangsaan
K.9.3.6 Menyatakan peranan lagu
kebangsaan dalam
membentuk jati diri
OBJEKTIF
Murid dapat menyatakan kepentingan lagu kebangsaan.
Murid
dapat membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai lambang pengukuhan
jati diri
|
1.
Murid mengetahui tentang lagu kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami lagu kebangsaan sebagai sebagai
identiti negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang lagu kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang lagu
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang lagu
kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
lagu kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.3.4 Menjelaskan cara menyanyikan
Lagu
|
|
34
14.9.2-15
18.9.2015
|
9.3
Lagu Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.3.5 Menyatakan kepentingan
lagu kebangsaan.
K9.3.8
Menyatakan lagu kebangsaan sebagai simbol perpaduan.
OBJEKTIF
Murid dapat menyatakan kepentingan lagu kebangsaan.
Murid dapat membuat penilaian tentang lagu kebangsaan sebagai lambang
pengukuhan jati diri
|
1.
Murid mengetahui tentang lagu kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami lagu kebangsaan sebagai sebagai
identiti negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang lagu kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang lagu
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang lagu
kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
lagu kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.3.5 Kepentingan lagu Negara di
jadikan identiti dalam negara serta dinyayikan
K9.3.8 Adakah NegaraKu symbol
perpaduan ,
|
|
35
28.9.2015
2.10.2015
|
9.4 Bahasa Melayu
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.4.1. Menyatakan kedudukan bahasa Melayu dalam perlembagaan
K9.4.4 Menyatakan kepentingan memperkasa
bahasa kebangsaan sebagai alat perpaduan
K9.4.6.
Menyatakan rasa bangga menggunakan bahasa Melayu dalam pertuturan dan
penulisan.
OBJEKTIF
Menerangkan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan.
Menyenaraikan peranan bahasa
Melayu sebaga bahasa
kebangsaan Malaysia.
|
1.
Murid mengetahui bahasa kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami bahasa kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bahasa kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
boleh
membuat penilaian tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.4.1 Menyatakan kedudukan BM dalam
Perlembagaan iaitu perkara 152.
K9.4.4
Menyatakan pentingya memperkasakan Bm
( lambang perpaduan, lambang
K9.4.6 Mencari nilai yang terdapat
dalam lagu bahasa jiwa Bangsa
|
|
36
5.10.2015
9.10.2015
|
9.4 Bahasa Melayu
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.4.2. Menyatakan peranan bahasa
Kebangsaan
K9.4.4 Menyatakan kepentingan memperkasa
bahasa kebangsaan sebagai alat perpaduan
K9.4.6.
Menyatakan rasa bangga menggunakan bahasa Melayu dalam pertuturan dan
penulisan
OBJEKTIF
Menerangkan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan.
Menyenaraikan peranan dan nilai
murni bahasa
Melayu sebagai bahasa
kebangsaan Malaysia.
|
1.
Murid mengetahui bahasa kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami bahasa kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bahasa kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
boleh
membuat penilaian tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.4.2 Peranan Bm sebagai BM kebangsaan
sebagai bahasa Ilmu, bahasa komunikasi, bahasa perundangan , bahasa
pendididkan
K9.4.4 Menyatakan pentingya
memperkasakan Bm
( lambang perpaduan)
K9.4.6 Mencari nilai yang terdapat
dalam lagu bahasa jiwa Bangsa
|
|
37
12.10.2015
16.10.2015
|
9.4
Bahasa Kebangsaan
DK:
TANGGUNGJAWAB
WARGANEGARA
|
9.4.3 Menyatakan usaha
memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
K9.4.5 Menyatakan rasa bangga menggunakan
bahasa Melayu dalam pertuturan dan penulisan
OBJEKTIF
Membuat penilaian
tentang bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Menyatakan rasa bangga
menggunakan bahasa Melayu dalam pertuturan.
|
1.
Murid mengetahui bahasa kebangsaan sebagai
identiti negara.
2.
Murid memahami bahasa kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
Murid boleh menerangkan tentang bahasa kebangsaan
sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bahasa
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
boleh
membuat penilaian tentang bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bahasa kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.4.3 Usaha memartabatkan Bm adalah
mengadakan bulan bahasa, peranan Dewan Bahasa seperti menerbitkan buku,
istilah dan peranan kerajaan
K9.4.5 Menyatakan perasaan Bm
dijadikan bahasa pertuturan dan penulisan
( berbangga , identiti)
|
|
38
19.10.2015
23.10.2015
|
9.5
Bunga Kebangsaan
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
9.5.1 Menyatakan nama
bunga kebangsaan negara kita.
9.5.2 Menyatakan makna
warna merah pada bunga kebangsaan.
K9.5.5
Menyatakan keistimewaan bunga raya sebagai bunga kebangsaan .
OBJEKTIF
Memahami bunga
kebangsaa n sebagai lambang perpaduan.
Menyatakan makna bungan kebangsaan.
Menerangkan bunga kebangsaan sebagai lambang
perpaduan.
|
1.
Murid mengetahui bunga kebangsaan sebagai identiti
negara.
2.
Murid memahami bunga kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
boleh
menerangkan tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bunga
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bunga
kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bunga kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.5.1 Menyatakan bunga raya sebagai
bunga kebangsaan. Menjelaskan tentang pemilihan bunga raya sebagai bunga
kebangsaan
9.5.2 Memberikan maksud warna pada
bunga raya. (Adakah bunga Raya ni penting?
|
|
39
26.10.2015
30.10.2015
|
9.5
Bunga Kebangsaan
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
9.5.3
Menjelaskan kaitan bilangan kelopak bunga kebangsaan dengan prinsip-prinsip
Rukun Negara.
K9.5.6 Menjelaskan kepentingan bunga
kebangsaan sebagai lambang perpaduan.
OBJEKTIF
Mengetahui
kaitan bilangan kelopak bunga kebangsaan dengan prinsip-prinsip Rukun Negara.
Menjelaskan secara terperinci kepentingan bunga kebangsaan sebagai
lambing perpaduan
|
1.
Murid mengetahui bunga kebangsaan sebagai identiti
negara.
2.
Murid memahami bunga kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
boleh
menerangkan tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bunga
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bunga
kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bunga kebangsaan sebagai identiti negara.
|
9.5.3
Memberikan perkaitan kelopak bunga raya dengan 5 prinsip rkun negara
K95.6
Keistimewaan Bunga kebangsaan dipilih sebagai kebangsaan
|
|
40
2.11.2015
16.11.2015
|
9.5
Bunga Kebangsaan
DK:
PERKONGSIAN
NILAI
|
9.5.4
Mengenal pasti bunga kebangsaan negara di Asia Tenggara.
K9.5.7 Menyatakan kebanggaan bunga
kebangsaan dijadikan lambang dalam pelbagai urusan.
OBJEKTIF
Mengenal pasti bunga kebangsaan
negara di Asia Tenggara
Menyatakan rasa bangga terhadap
bunga kebangsaan
|
1.
Murid mengetahui bunga kebangsaan sebagai identiti
negara.
2.
Murid memahami bunga kebangsaan sebagai identiti
negara.
3.
boleh
menerangkan tentang bunga kebangsaan sebagai identiti negara.
4.
Murid boleh menguasai maklumat tentang bunga
kebangsaan sebagai identiti negara.
5.
Murid boleh membuat penilaian tentang bunga
kebangsaan sebagai identiti negara.
6.
Murid boleh menzahirkan idea yang rasional tentang
bunga kebangsaan sebagai identiti negara.
|
K9.5.7 Menyatakan bunga raya sebagai
lambang perpaduan
K 9.5.8 Adakah bunga raya boleh
dibanggakan? ( ya.. kerana lambang identiti dan telah menjadi lambang atau
icon dalam urusan seharian iaitu pada wang kertas,, syiling, jata negara,
|
![]() |

No comments:
Post a Comment